Utilitatea internetului în procesul didactic


ProEtica- Revistă Culturală

ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954

09.03.2022


Utilitatea internetului în procesul didactic


Prof. de chimie Lazăr Dorina-Valentina

Școala Gimnazială Comuna Piatra Șoimului, Județ Neamț

"Când muncești, joacă-te. Munca dacă este doar datorie, te ucide." Max Jacob

Lumea contemporană reprezintă o permanentă şi inedită provocare pentru educaţie.Existenţa fiecărui individ în parte, ca şi a întregii societăţi în ansamblul ei, capătă deci un ritm din ce în ce mai alert, devine tot mai marcată de necesitatea cunoaşterii rapide, complete şi corecte a realităţii înconjurătoare, pentru ca luarea deciziilor să fie făcută ferm, oportun şi competent. Aceasta duce inevitabil, la creşterea volumului de informaţii ce trebuie analizat, la necesitatea stocării şi prelucrării acesteia, deci la necesitatea utilizării calculatorului atât în viaţa de zi cu zicât şi în procesul instructiv-educativ.

Tehnologiile digitale nu trebuie să reprezinte o simplă adăugare în planul de învăţământ, ele trebuie să fie integrate deplin "în serviciul educaţiei" la toate nivelurile sistemului şcolar. Actorii educaţionali trebuie să fie formaţi pentru a face față schimbării, incertitudinii și inovării.

În ultimii ani, calculatorul ocupă un loc important printre activităţile cotidiene ale profesorului în general. Utilizăm Microsoft Office pentru întocmirea documentelor personale şi pe cele din portofoliul profesional, pregătim lecţii având ca suport tehnic laptopul, videoproiectorul, purtăm corespondenţă prin E-mail, Messenger, citim presa online, ne documentăm pe wiki-uri, ascultăm teatru radiofonic şi muzică prin Winamp, folosim aceste tehnologii în mod curent. De asemenea, mulţi profesori dornici de formare, au urmat cursuri AEL, realizând apoi lecţii interesante şi utile la clasele la care predau.
Tehnologia, în momentul de faţă este cel mai bun mijloc pentru crearea unei mediu favorabil pentru învăţare. TIC acronimul pentru Tehnologia Informaţiei şi Comunicării sprijină profesorii în învăţarea rapid, uşor, atractiv şi interesant.

Însă calculatorul nu poate înlocui cadrul didactic, care rămâne o prezenţă activă, vie, în comunicarea cu elevii, iar relaţia aceasta nu poate fi substituită de lecţiile interactive.

Profesorul rămâne factorul care aduce resursele sale personale, umane în procesul educativ şi care se angajează cu întreaga sa personalitate în educaţie. El este cel care stabileşte comunicarea vie cu elevii, prin intuiţie, empatie, creativitate şi adaptabilitate continuă la elevii săi şi este cel care modelează şi caracterele acestora. În acest proces, calculatorul este un instrument auxiliar folosit de profesor, instrument care modifică sistemtul de învăţare tradiţional şi permite căderea barierelor în accesarea informaţiilor.

Internetul

În ultimele decenii am fost martorii unor realizări tehnice şi ştiinţifice fără precedent, care cu siguranţă pot fi numite minuni moderne ale lumii. Una dintre aceste realizări a fost şi Internetul, care a revoluţionat modul nostru de viaţă şi de lucru, acesta fiind doar începutul.

Utilizarea Internetului în procesul de învăţământ favorizează accesul în timp real la informaţii, schimburi interne şi internaţionale şi oferă noi posibilităţi de învăţare-predare (Surlea 2011).

Internetul desemnează o rețea mondială unitară de calculatoare și alte aparate cu adrese computerizate, interconectate conform protocoalelor (regulilor) de comunicare "Transmission Control Protocol" și "Internet Protocol", numite împreună "stiva TCP/IP".

Internetul este tot o bibliotecă în care s-au adunat cunoştinţele omenirii culese din cărţi ("De la lume-adunate şi înapoi la lume date") şi cuprinde aproape toate domeniile activităţilor umane. Acestea sunt actualizate constant şi oferă celui din faţa monitorului accesul la un volum imens de informaţie, mai mult, se economiseşte şi timpul necesar căutării, Internetul oferind posibilitatea unei căutări foarte rapide - aproape instantanee - a informaţiei dorite.

Avantajele utilizarii internetului

  • Multitudinea de informatii: pe internet exista dictionare online, filme, jocuri, carti, etc.
  • Permite o experienţă comună pe baza căreia copii pot discuta.
  • Tine treaz interesul elevilor.Acestia participand activ la lectii.
  • Creaza un site scolar,pagina web a scolii. Profesorii pot prezenta planuri de lecţii/cursuri sau analize ale realizărilor studenţilor într-o anumită perioadă. Administratorii vor insera calendarul activităţilor sau anunţuri.Studentii ar putea publica lucrari artistice, articole, rapoarte despre activitatea lor etc.Parintii pot plasa anunturi despre activitatile comune ale parintilor si profesorilor,despre festivaluri sau alte evenimente.Comunitatea, în sens larg, poate transforma pagina web într-un forum,inserand anunturi despre competitii sportive, echipele de fotbal, excursii scolare, avize emanand de la autorităti etc.
  • Exploreaza dimensiunea vizuala. Fotografiile, imaginile, filmele si aplicatiile interactive confera sens textului scris pe ecran.

Dezavantajele utilizarii internetului

  • Este deseori nesigur. Exista o multitudine de ferestre colorate ce pot redirectiona copilul spre pagini interzise, cu un continut nepotrivit varstei lor.

· Pentru ca ofera multe informatii, internetul poate ingradi imaginatia si creativitatea

  • Poate duce la comoditate. Si asta deoarece copilul nu va mai fi stimulat sa creeze, ci va considera ca este mult mai usor sa preia informatiile deja publicate pe internet decat sa consulte manualele sau sa petreaca timpul la biblioteca, culegand date.
  • Creaza dependenta, iar copilul va uita de jocurile din spatele blocului, preferand sa discute cu prietenii pe Messenger si sa se joace pe internet.
  • Provoaca probleme de comunicare. Viata virtuala este simplificata cu mult fata de cea reala si, in consecinta, copilul ar putea, treptat, sa se izoleze fata de familie si prieteni, uitand nu doar sa comunice, ci si sa se adapteze la situatii ce fac parte din viata cotidiana.
  • Inhiba originalitatea .Este mult mai usor sa preluam informatia intacta,folosind aceste fişiere, elevii îşi denaturează lucrările proprii şi comit un act de plagiat,in acest caz trebuie să fim conştienţi de necesitatea respectării drepturilor de autor.

Concluzii

Fiecare elev are dreptul la succes şcolar şi la atingerea celor mai înalte standarde curriculare posibile de aceea trebuie găsite metodele pedagogice adecvate în fiecare caz în parte. Nu trebuie deci să renunţăm la cretă, tablă şi burete, la lucrul cu manualul, la rezolvarea de probleme şi la efectuarea experimentelor reale deoarece prin realizarea unei legături directe între experienţa practică şi ideile teoretice, care duc la formarea competenţelor necesare dezvoltării personale a elevului şi a societăţii în care trăieşte. În concluzie putem spune că pentru a realiza un învăţământde calitate şi pentru a obţine cele mai bune rezultate trebuie să folosim atât metodele clasice de predare, învățare, evaluare cât și metodele moderne.

BIBLIOGRAFIE:

  • dppd.ubbcluj.ro/rojed/articol_1_1_6.pdf
  • biblioteca.regielive.ro > ... > Licente > Comunicare
  • www.ecomunitate.ro/.../UTILIZAREA_CALCULATO...

ProEtica- Revistă Culturală

ISSN 2734-8954 

ISSN-L 2734-8954


SCRIEȚI-NE

proeticarevista@gmail.com

Orar

Luni - Vineri

12:00 - 18:00

SÂMBĂTĂ

08:00 - 16:00

DUMINICĂ

Închis

Creat cu Webnode
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți