Un diriginte eficient
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
05.07.2021
Un diriginte eficient
PROF. DE ED. VIZUALĂ STĂNESCU JUSTINA LUMINIȚA,
LICEUL TEORETIC COSTEȘTI + LICEUL TEHN. CONSTRUCȚII DE MAȘINI MIOVENI, JUD. ARGEȘ
În cadrul abordărilor contemporane ale fenomenului educaţional se impune tot mai pregnant ca, profesorii în general şi dirigintele, în mod special, să se raporteze la cei educati, să stabilească relaţii de cooperare cu părinţii lor şi cu alţi factori interesaţi din societate. Astfel, rolul dirigintelui nu se reduce doar la educaţia la catedră sau in clasă, ci presupune o activitate de acest gen în fiecare contact relaţional cu elevii şi familiile acestora (desfăşurând o muncă de dezvoltare, de conducere şi îndrumare). Profesorul/ dirigintele are, deci, o poziţie speciala, unică, deoarece lucrează cu individualităţi psihice umane, aflate în prim proces de formare, de unde derivă necesitatea unei maxime responsabilităţi în ceea ce priveşte comportamentul şi intervenţiile sale educative.
În spiritul acestei noi tendinţe, am incercat să abordez această problematică pe dimensiuni concrete. Astfel, am elaborat şi aplicat un chestionar referitor la imaginea dirigintelui din perspectiva elevului de liceu. Din interpretarea datelor obţinute, am construit un portret al dirigintelui ideal, care poate fi descris astfel: un om înţelegător, atent, calm şi cu simţul umorului. O altă concluzie a acestei cercetări se referă la faptul ca majoritatea elevilor chestionaţi despre responsabilităţile unui diriginte reduc rolul acestuia la activitatea de motivare a absenţelor şi la sprijinul acordat lor în rezolvarea unor probleme.
Aceste idei ar putea fi un punct de pornire în îmbunătăţirea activităţii dirigintelui şi pentru sensibilizarea elevilor privind complexitatea rolurilor educative ale acestuia.
În procesul de proiectare, organizare şi conducere a
activităţii educaţionale, un rol deosebit de important îl au relaţiile
diriginte - elev si diriginte - familie. Relaţiile educaţionale nu se
desfăşoară într-un cadru educational stabil şi inert, ci într-unul dinamic şi în
permanentă schimbare. Astfel, dirigintele trebuie să cultive o atitudine
activă, interesată din partea elevilor şi să contribuie la formarea, menţinerea
coeziunii grupului şi la crearea unui climat stimulativ pentru desfăşurarea
activităţilor educative. O consecinţă a modului în care se manifestă aceste
relaţii ar fi reacţiile elevilor la sarcinile trasate de diriginte.
Problemei relaţiilor dintre diriginţi şi familie i s-a acordat în ultimul timp o atenţie şi o importanţă tot mai mare, binemeritată. O relaţie eficientă diriginte-părinte presupune, printre altele, o ascultare activă, implicarea familiei în acţiunile extraţcolare ale clasei, informări reciproce cu privire la evoluţia elevului, cultivarea şi practicarea toleranţei faţă de un punct de vedere diferit.
ÎN RELAŢIA CU ELEVII
Bibliografie
- Soft educational Cursul Intel®Teach - Instruirea în societatea cunoaşterii:
- Preda, V., Metoda proiectelor la vârstele timpurii, Editura Miniped, Bucureşti, 2005.
- Bocoş, M., Instruirea interactivă, Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2002.
- Evaluarea în procesul didactic, Editura Didactică şi Pedagogică Bucureşti, 2000.
- Cerghit, I., Sisteme de instruire alternative şi complementare. Structuri, stiluri, strategii, Editura Aramis, Bucureşti, 2001.
- https://www.intel.com/content/www/ro/ro/education/k12/assessing-projects.html
- www.didactic.ro