Studiu: Rolul jocului didactic în activitățile din ciclul primar

ProEtica- Revistă Culturală 

ISSN 2734-8954 
ISSN-L 2734-8954

20.03.2021


STUDIU: ROLUL JOCULUI DIDACTIC ÎN ACTIVITĂŢILE DIN CICLUL PRIMAR


Milea Mădălina-profesor învățământ primar
Școala Gimnazială ,,Căpitan Aviator Mircea T. Bădulescu”, Buzău

I. ARGUMENT
La clasele primare, o bază solidă în studiul ulterior se realizează prin cultivarea interesului si a pasiunii pentru rezolvări de sarcini transdisciplinare. Jocul didactic nu trebuie să lipsească din activitatea şcolară, mai ales din lecţiile în care se solicită un efort intelectual intens. Jocul didactic este un mijloc important de educaţie şi instruire în ciclul primar care asigură participarea activă şi eficientă la lecţie, durabilitatea noţiunilor însuşite şi un grad mare de socializare.
Folosirea jocului didactic în predarea abecedarului, ajută elevii să depășească greutățile de înțelegere și însușire a unor concept, întelegerea și aplicarea unor reguli gramaticale în scopul formării unor competențe de exprimare corectă în limba română, adecvată momentului în care se raportează la un moment dat.
Prin jocul didactic le stimulăm elevilor efortul susţinut şi îi determinăm să lucreze cu plăcere şi interes atât în şcoală, cât şi în afara ei. Jocul este o formă de activitate cu serioase implicaţii psihologice şi pedagogice, care contribuie la informarea şi formarea copilului. Jocul didactic dă un randament sporit faţă de celelalte modalităţi de lucru folosite în activitatea de învăţare, în special la şcolarii mici, deoarece el face parte din preocupările zilnice preferate ale copiilor.
În activitatea didactică s-a constatat că, fie datorită slabei rezistenţe la efort intelectual a elevilor, fie din cauza negăsirii celor mai adecvate metode si procedee de menţinere a atenţiei acestora, se pierde continuitatea evenimentelor, necesară desfăşurării lecţiei. De aici nevoia introducerii din când în când a jocului didactic, metodă care asigură captarea, activizarea, relaxarea intelectuală şi fizică a elevilor.
II. SCOP
Încadrarea jocului didactic ca formă de activitate în ciclul primar şi ca metodă de predare- învăţare.
III. OBIECTIVE:
- optimizarea performanţelor şcolare prin utilizarea jocului didactic;
-activizarea şi optimizarea potenţialului intelectual şi fizic prin utilizarea jocului didactic;
- dobândirea unor însuşiri sociale prin intermediul jocului didactic.
IV. IPOTEZA
Presupunem că utilizarea jocului didactic asigură optimizarea performanţelor şcolare ale elevilor.
V. GRUP DE SUBIECŢI
Cercetarea se aplică pe un grup de subiecţi aleşi şi clasificaţi ținându-se cont de următoarele criterii:
vârstă: 6-7 ani
sex: 13 băieți și 7 fete
mediu rezidenţial: urban: 20
performanţe şcolare: Ridicate: 12; Medii: 8
VI. METODOLOGIA INVESTIGAŢIEI
- joc didactic
VII. APLICAREA
SE REALIZEAZĂ JOCUL DIDACTIC : "Vitezomanul Bob":
Obiective operaţionale:
să constituie mulţimi după criterii comune;
să formeze şirul numeric crescător şi descrescător (0-10);(10-0);
să raporteze cantitatea la număr;
să recunoască şi să stabilească vecinii cifrelor.
Sarcini:
Construiti mulţimi de elemente după formă.
· Asezati florile în șir și așezați cifrele corespunzătoare
· Luaţi din şir floarea corespunzătoare numărului de zile dintr-o săptămână.
· Număraţi în gând câte picioare are un căţel. Luaţi floarea corespunzătoare numărului de picioare.
· Luaţi de la panou vecinele florii cu nr.2.
Prin caracterul său atractiv, prin dinamismul său, prin stimularea interesului si a competitivităţii, contribuie la consolidarea cunoştinţelor şi la însuşirea unor concepte şi noţiuni noi. Este ştiut că jocul didactic are în activitatea şcolară o deosebită valoare practică, ajutând la obţinerea următoarelor obiective: v permite valorificarea la timp a disponibilităţii şcolarului mic; v reprezintă un mijloc eficient prin care elevii, mai ales cei care învaţă mai greu, sunt ajutaţi să descopere cunoştinţele; v îmbogăţeşte experienţa de viaţă şi limbajul copiilor; v corespunde intereselor copilului de a dobândi cunoştinţe; v reprezintă o cale sigură ce înlesneşte înţelegerea şi formarea reprezentărilor; v jocul didactic foloseşte stimuli schimbători, fiind o cale sigură spre succesul şcolar al elevilor
Jocul didactic oferă învățătorului prilejul de a atinge obiective importante ce ţin de latura formativă, dar şi de cea informativă în dezvoltarea personalităţii copilului.
Jocul evită achiziţiile de tip receptiv reproductiv, solicitând procesele psihice de cunoaştere la nivel operaţional, formându-se astfel deprinderi practice, intelectuale, strategii cognitive, atitudini, sentimente, structuri de personalitate.


BIBLIOGRAFIE:
https://www.concursurilecomper.ro/rip/2015/ianuarie2015/06-IfrimElena-Jocul_didactic.pdf
https://www.didactic.ro/materiale-didactice/jocul-didacticmetoda-si-mijloc-de-invatare.
Gheorghian Elena, Taiban Maria,-" Metodica jocului şi a altor activităţi cu preşcolarii", Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti;
Libotean Ileana, Cicioc Elena, Seling Mariana, - "Jocuri didactice matematice pentru grădiniţă", Editura V&I Integral, Bucure;ti, 1976.

ProEtica- Revistă Culturală

ISSN 2734-8954 

ISSN-L 2734-8954


SCRIEȚI-NE

proeticarevista@gmail.com

Orar

Luni - Vineri

12:00 - 18:00

SÂMBĂTĂ

08:00 - 16:00

DUMINICĂ

Închis

Creat cu Webnode
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți