Studiu: Rolul jocului didactic în activitățile din ciclul primar
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
20.03.2021
STUDIU: ROLUL JOCULUI
DIDACTIC ÎN ACTIVITĂŢILE DIN CICLUL PRIMAR
Milea Mădălina-profesor învățământ primar
Școala Gimnazială ,,Căpitan Aviator Mircea T. Bădulescu”, Buzău
I. ARGUMENT
La clasele primare, o bază solidă în studiul ulterior se
realizează prin cultivarea interesului si a pasiunii pentru rezolvări de
sarcini transdisciplinare. Jocul didactic nu trebuie să lipsească din
activitatea şcolară, mai ales din lecţiile în care se solicită un efort
intelectual intens. Jocul didactic este un mijloc important de educaţie şi
instruire în ciclul primar care asigură participarea activă şi eficientă la
lecţie, durabilitatea noţiunilor însuşite şi un grad mare de socializare.
Folosirea jocului didactic
în predarea abecedarului, ajută elevii să depășească greutățile de înțelegere
și însușire a unor concept, întelegerea și aplicarea unor reguli gramaticale în
scopul formării unor competențe de exprimare corectă în limba română, adecvată
momentului în care se raportează la un moment dat.
Prin jocul didactic le stimulăm elevilor efortul susţinut
şi îi determinăm să lucreze cu plăcere şi interes atât în şcoală, cât şi în
afara ei. Jocul este o formă de activitate cu serioase implicaţii psihologice
şi pedagogice, care contribuie la informarea şi formarea copilului. Jocul
didactic dă un randament sporit faţă de celelalte modalităţi de lucru folosite
în activitatea de învăţare, în special la şcolarii mici, deoarece el face parte
din preocupările zilnice preferate ale copiilor.
În activitatea didactică s-a constatat că, fie datorită
slabei rezistenţe la efort intelectual a elevilor, fie din cauza negăsirii
celor mai adecvate metode si procedee de menţinere a atenţiei acestora, se
pierde continuitatea evenimentelor, necesară desfăşurării lecţiei. De aici
nevoia introducerii din când în când a jocului didactic, metodă care asigură
captarea, activizarea, relaxarea intelectuală şi fizică a elevilor.
II. SCOP
Încadrarea jocului didactic ca formă de activitate în ciclul
primar şi ca metodă de predare- învăţare.
III. OBIECTIVE:
- optimizarea performanţelor şcolare prin utilizarea
jocului didactic;
-activizarea
şi optimizarea potenţialului intelectual şi fizic prin utilizarea jocului
didactic;
- dobândirea unor însuşiri sociale prin intermediul jocului
didactic.
IV. IPOTEZA
Presupunem că utilizarea jocului didactic asigură
optimizarea performanţelor şcolare ale elevilor.
V. GRUP DE SUBIECŢI
Cercetarea se aplică pe un grup de subiecţi aleşi şi
clasificaţi ținându-se cont de următoarele criterii:
vârstă: 6-7 ani
sex: 13 băieți și 7 fete
mediu rezidenţial: urban: 20
performanţe şcolare: Ridicate: 12;
Medii: 8
VI. METODOLOGIA INVESTIGAŢIEI
- joc didactic
VII. APLICAREA
SE
REALIZEAZĂ JOCUL DIDACTIC : "Vitezomanul
Bob":
Obiective operaţionale:
să constituie mulţimi după
criterii comune;
să formeze şirul numeric crescător
şi descrescător (0-10);(10-0);
să raporteze cantitatea la număr;
să recunoască şi să stabilească
vecinii cifrelor.
Sarcini:
Construiti mulţimi de elemente
după formă.
· Asezati florile în șir și așezați cifrele corespunzătoare
· Luaţi din şir floarea corespunzătoare numărului de zile dintr-o
săptămână.
· Număraţi în gând câte picioare are un căţel. Luaţi floarea corespunzătoare
numărului de picioare.
· Luaţi de la panou vecinele florii cu nr.2.
Prin caracterul său atractiv, prin
dinamismul său, prin stimularea interesului si a competitivităţii, contribuie
la consolidarea cunoştinţelor şi la însuşirea unor concepte şi noţiuni noi.
Este ştiut că jocul didactic are în activitatea şcolară o deosebită valoare
practică, ajutând la obţinerea următoarelor obiective: v permite valorificarea la timp a disponibilităţii şcolarului mic; v reprezintă un mijloc eficient prin care elevii, mai ales cei care
învaţă mai greu, sunt ajutaţi să descopere cunoştinţele; v îmbogăţeşte experienţa de viaţă şi limbajul copiilor; v corespunde intereselor copilului de a dobândi cunoştinţe; v reprezintă o cale sigură ce înlesneşte înţelegerea şi formarea
reprezentărilor; v jocul didactic foloseşte stimuli
schimbători, fiind o cale sigură spre succesul şcolar al elevilor
Jocul didactic oferă învățătorului
prilejul de a atinge obiective importante ce ţin de latura formativă, dar şi de
cea informativă în dezvoltarea personalităţii copilului.
Jocul evită achiziţiile de tip receptiv
reproductiv, solicitând procesele psihice de cunoaştere la nivel operaţional,
formându-se astfel deprinderi practice, intelectuale, strategii cognitive,
atitudini, sentimente, structuri de personalitate.
BIBLIOGRAFIE:
https://www.concursurilecomper.ro/rip/2015/ianuarie2015/06-IfrimElena-Jocul_didactic.pdf
https://www.didactic.ro/materiale-didactice/jocul-didacticmetoda-si-mijloc-de-invatare.
Gheorghian Elena, Taiban Maria,-"
Metodica jocului şi a altor activităţi cu preşcolarii", Editura Didactică şi
Pedagogică, Bucureşti;
Libotean Ileana, Cicioc Elena,
Seling Mariana, - "Jocuri didactice matematice pentru grădiniţă", Editura V&I Integral, Bucure;ti, 1976.