Studiu: Dezvoltarea psihofizică a școlarului și caracteristicile acesteia
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
23.02.2021
Studiu: Dezvoltarea psihofizică a școlarului și caracteristicile acesteia
Prof. înv. primar Milea Mădălina
Școala Gimnazială ,,Căpitan Aviator Mircea T. Bădulescu", Buzău
Dezvoltarea
fizică a copilului este spectaculoasă la vârsta şcolară: organismul devine mai
elastic, mişcările sunt mai sigure şi mai suple. Un aspect deloc neglijabil
este acela că în această perioadă, copiii devin mai receptivi la bolile
copilăriei. Formarea comportamentelor autonome devine foarte activă,
organizarea deprinderilor şi obişnuinţelor (de alimentare, îmbrăcare, igienice
etc.). Copilul îşi însuşeşte elementele de bază ale fondului de adaptare
culturală ("cei 7 ani de acasă").
Aceste deprinderi şi obişnuinţe se păstrează toată viaţa şi creează un suport
de adaptare ce are ecouri profunde, ordonatoare generale, creând un suport de
responsabilităţi pentru propria persoană şi de autonomie, dar şi de o
contribuţie la structurarea conştiinţei de sine, a eului corporal.Tot
în această perioadă, copilul începe să conştientizeze decodificarea
semnificaţiilor, acţiunile perceptive sunt intenţionate, capătă direcţie şi
finalitate devenind observaţii perceptive.
O
intensă dezvoltare psihică se produce în perioada şcolară. Presiunea
structurilor sociale, culturale, frecventarea şcoli solicită resursele de
adaptare. Diferenţele dintre cerinţele părinţilor şi cele de la şcoală solicită
copilului o mare varietate de conduite.
Pe
lângă factorii nativi şi biologici, condiţiile psihologice şi mai ales
psihosociale joacă un rol determinant în formarea personalităţii. Atitudinile
şi formele de conduită la copilul şcolar se formează mai ales prin învăţare,
factorii cu rol întăritor fiind exersarea, aprobarea-dezaprobarea adultului,
aprecierea reciprocă în grup, trăirile afective
asociate reuşitei - nereuşitei, satisfacerea motivului,a trebuinţei care
a generat acţiunea şi dorinţa copilului de a imita adultul care are autoritate
în faţa lui (mama, tatăl etc.). Pe lângă reproducerea actului preluat, se
constată şi o oarecare originalitate. Evoluţia personalităţii infantile
reprezintă o construcţie de structuri acomodate condiţiilor externe pe care
copilul le asimilează.
În
perioada preşcolară mică (3-4 ani), cresc interesele, aspiraţiile şi
aptitudinile legate de explorare a mediului. Apare un proces de instabilitate
şi de expansiune în sensul descentrării de pe obiectele concrete şi manipularea
lor pe integrarea obiectelor în alte strategii de utilizare cu funcţii
simbolice: o matură devine cal de călărie, o pălărie este un castron, iar în
desen tema este aleasă în funcţie de aspectul rezultat prin mâzgălirea hârtiei.
Din punct de vedere afectiv, copilul preşcolar mic este instabil, trece uşor de
la râs la plâns, durerea sau bucuria se manifestă necontrolat, exploziv.
Limbajul
ca activitate de comunicare dar şi ca "infrastructură" a psihicului (cuvântul
cuprinde şi fixează semnificaţie, informaţie, stare psihică) se dezvoltă
vizibil în ritmul în care se dezvoltă celelalte paliere ale psihicului. Evoluţia
limbajului în această perioadă este una dintre cele mai spectaculoase laturi
ale dezvoltării psihice. Astfel, dacă la 3 ani copilul utilizează în medie 700
de cuvinte, la 6 - 7 ani dispune de 2.000.
Prin imitaţie şi exersare, copilul îşi
însuşeşte şi regulile de utilizare a cuvintelor, regulile gramaticale, reguli
specifice zonei, mediului social, cultural, etc. Cele două forme ale limbajului:
cel activ (de emitere) se apropie ceva mai mult de cel pasiv (receptarea şi
înţelegerea limbajului), deci nivelul de performanţă a limbajului se apropie de
nivelul de competenţă al acestuia şi amândouă se armonizează mai mult cu
procesele de cunoaştere. De asemenea, limbajul se dezvoltă şi sub aspectul
expresiv copilului de 3 - 4 ani dar mai ales cel de 6 - 7 ani reuşind să
exprime mimico-gestual toate stările lui psihice.
Propoziţiile
şi frazele sunt mai dezvoltate, mai complexe prin utilizarea mai multor cuvinte
cu funcţii şi semnificaţii tot mai diverse. Dacă la vârsta de 3 ani în frază
predomină substantivele şi verbele, pe măsura trecerii timpului copilul învaţă
să folosească adjective şi alte forme gramaticale cu rol de relaţie şi acord
între cuvinte.
La
4 ani, copilul devine mai puternic, iar pe plan psihologic se dezvoltă puternic
limbajul. Se câştigă autonomie, datorită formării deprinderilor de îmbrăcat,
igienă, de alimentare civilizate. Se câştigă încredere în sine (dar şi
opozabilitate, bravadă, dorinţa de a atrage atenţia celor din jur). Prin
intermediul jocului copilul acumulează experienţă, manipulare dibace, spirit de
observaţie, creare de situaţii, roluri, reguli noi, comportamente
diversificate, prin imitarea adulţilor şi a situaţiilor reale. Creşte
curiozitatea; este vârsta lui "de ce?", deci cauzalitatea, relaţiile de
dependenţă dintre fenomene, condiţionarea trec pe primul plan. Copilul este
interesat de obiceiurile de adresare, de exprimare a gratitudinii, devine
sensibil la semnificaţia fenomenelor, dar totodată creşte fragilitatea sa
afectivă (crizele de prestigiu).
Interesele
sale se îndreaptă spre multe domenii:muzică, pictură, filme, desene, animale,
calculator, jocuri cu cuburi, cărţi cu imagini, teatru. Preşcolarul mare (5-7 ani)
manifestă o mai mare agilitate, fostă inteligenţă, pudoare şi reticenţă în
situaţii penibile. Câmpul atenţiei sporeşte cu scopul mai bunei înţelegeri a
situaţiilor, faptelor, afirmaţiilor.
Prin joc copilul
"descoperă" sau "redescoperă". Jocul cu rol creat de copii facilitează
acceptarea şi interiorizarea regulilor vieţii sociale. Imaginaţia
reproductivă şi creatoare au un rol însemnat în dimensiunea creativă a
personalităţii. Copilul doreşte să fie apreciat, lăudat, admirat pentru
creaţiile sale. Media, mai ales televizorul, dar şi calculatorul au un rol
însemnat în menţinerea şi difuziunea expresiei artistice. Deseori arta se
împleteşte cu jocul.
Bibliografie:
- Drăgan I., Petroman P., "Psihologia educaţională", Editura Miron , Timişoara, 2001;
- Osterrieth P., "Copilul şi familia", Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1973;
- Şchiopu U., Verza E., "Psihologia vârstelor", Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1981;
- Voinea M., "Psihologia familiei", Universitatea Bucureşti, 1996 Claparede Ed. - Psihologia copilului şi psihologia experimentală, EDP. Bucureşti, 1975;
- Vrășmaș E., "Consilierea şi educaţia părinţilor", Editura Aramis, Bucureşti, 2003;