Sintagma cheie a viitorului în educaţie este „a învăţa cum să învăţăm”

Sintagma cheie a viitorului în educaţie este „a învăţa cum să învăţăm”


ProEtica- Revistă Culturală

 ISSN 2734-8954

 ISSN-L 2734-8954

05.05.2022

Sintagma cheie a viitorului în educaţie este "a învăţa cum să învăţăm"


Prof. Postolache Dumitriţa

LICEUL TEHNIOLOGIC MIHAI VITEAZU VULCAN

În societatea actuală are loc un proces dinamic care obligă toate categoriile sociale să ţină pasul cu evoluţia societăţii/educaţiei. Trăim în era informaţională, fluxul informaţiei spre noi fiind foarte rapid, cuprinzător, diversificat,venind pe multiple canale.Unii dintre noi acceptă destul de greu această stare de fapt, alţii se integrează în ea cu mari eforturi,dar cei mai multi au inţeles că este imperios necesară o schimbare radicală de atitudine. În ciuda situaţiei paradoxale în care se găseşte, în pofida obstacolelor cu care se confruntă, educaţia este invitată să pregătească într-o manieră activă, mai constructivă şi dinamică, generaţia viitoare.

Ne aflăm, cel puţin ca cerinţă, în secolul educaţiei permanente, educaţia pe tot parcursul vieţii când procesul de instruire funcţionează la toate cerinţele. Chiar reforma învăţământului are ca obiectiv schimbarea mentalităţii şi formarea unor dascăli flexibili, pentru care să nu mai reprezinte o taină utilizarea calculatorului( şi a celorlalte mijloacelor tehnice moderne) în activitatea didactică, opţionale şi activităţi non-formale. Cerinţele ,dar mai ales nevoile copiilor de azi pretind profesorului o radicală schimbare a modului de abordare a demersului didactic: schimbare de mentalitate, dascăli reflexivi,care să utilizeze eficient tehnicile moderne şi să facă uz de posibilităţile oferite de internet.Să nu uităm că azi copiii cresc alături de calculator de la cea mai fragedă vârstă. "Cutia magică" este parte integrantă din viaţa lor. Ei încearcă, fascinaţi, să pătrundă în lumea misterioasă pe care le-o oferă aparatul. Aşadar şi noi,dascălii, trebuie să conştientizăm că lumea în care trăim se schimbă şi odată cu ea şi educaţia. Sursele de informare pentru adulţi şi copii se multiplică încât pentru cei atraşi de nou/spectaculos, una pare mai atractivă decât alta. Internetul a devenit depozitarul central al cunoaşterii umane, fiind disponibil pe bază de mouse-click timp de 24 de ore pe zi. Vechiul vis al omenirii de a avea acces permanent şi de pretutindeni la informaţie a devenit realitate. Internetul oferă, cel puţin, o platformă viabilă în acest sens. Acest aspect pune atât cadrele didactice, cât şi educabilii în faţa unor provocări cu totul noi.Iar pentru dascăli este o modalitate eficientă de a-i învăţa pe copiii cum să înveţe.

Ca instituţie a societăţii, şi şcoala este datoare să facă faţă actualelor cerinţe, inclusiv de introducere în conştiinţa copiilor a noilor cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii.Dar numai aceasta nu e deajuns,copilul trebuie format în concordanţă cu cerinţele sociale şi funcţie de propriile interese.

Pentru o proiectare adecvată este necesară atât disponibilitatea profesorului de a încerca o nouă abordare a derulării activităţii didactice, dar şi adaptarea şi aplicarea unor tehnici noi , moderne, care răspund scopului propus, obiectivele fiind stabilite în acord cu posibilitatea şi interesul copiilor; se face apel la tehnologia modernă.Pentru cei temători spun că mijloacele de învăţământ nu facilitează prin ele însele eficientizarea procesului de învăţământ şi că rolul dascălului rămâne primordial.Asta, dacă dascălul este interesat să ţină pasul cu vremurile.

Pentru a face uz de noile tehnologii, este absolut necesar ca dascălul să aibă cunoştinţe în domeniu (curs de informatică, să ştie mânui aparatura electronică,să poată lucra pe calculator,să-şi imbunătăţească continuu abilităţile de lucru cu calculatorul prin descoperirea unor noi tehnici de utilizare: de editare, de calcul, de animaţie,de descărcarea informaţiei, de navigare pe Internet , de programe,să realizeze materiale proprii ).

Lucrez de 30 de ani in invatamant şi am abilităţi bune în munca la calculator.Cu toate astea, participat la un cursuri foarte interesante, unde am multe de învăţat, Intel Teach Elements eTwinning: Proiecte internationale de colaborare educationala, Introducere in eTwinning ,Intel Teach Elements: Evaluarea in scolile secolului XXI .eTwinning: Proiecte internationale de colaborare educationale.

Nu pot decât să mai subliniez că platforma iTeach reprezintă o oportunitate reală de dezvoltare profesională, adaptată nevolilor de formare a tururor cadrelor didactice şi care răspunde cerinţelor şi strategiilor stabilite la nivel european privind formarea continuă a profesorilor.

Am sustinut tema: eTwinning in curriculum" in cadrul cercului pedagogic al profesorilor de educatie tehnologica,TIC

https://www.slideshare.net/ElaZorzoana/exemple-de-bune-practici

Am asistat la demonstraţii practice ca să înţelegem mai bine cum se poate lucra cu elevii, ce facilităţi de control şi de interacţiune au profesorii, cum pot partaja şi cum pot lucra colaborativ în cadrul unei ore de lucru. Am descoperit resursele educaţionale puse la dispoziţie profesorilor, resurse cuprinse în aplicaţia Learning Suite şi modul în care profesorii pot descărca această suită de pe reţeaua pil-network a Microsoft.

Li se oferă cadrelor didactice posibilitatea de descărcare a unor activităţi de învăţare, pe lângă aceste resurse gratuite şi descărcarea unor activităţi de învăţare pentru diferite discipline, proiectate de cadre didactice din alte ţări ale lumii. Dar, în acelaşi timp, dă posibilitatea cadrelor didactice din România să-şi încarce o activitate de învăţare de succes. Din momentul în care se loghează la această reţea, pot să-şi construiască profilul lor, ca şi cadru didactic, dar, în acelaşi timp, pot să creeze şi profilul unităţii de învăţământ din care fac parte. Utilazarea mijloacelor moderne nu trebuie să aibă ca impediment vârsta.Am fost plăcut impresionată să constat,ascultându-l şi mai apoi citind articole pe internet, că la cei 87 de ani de viaţă, academicianul Solomon Marcus e mai tânăr în gândire decât mulţi responsabili de soarta educaţiei în România. De mai mult timp, domnia sa pledează pentru un învăţământ interogativ orientat pe nevoile tineretului, bazat pe o curriculă actualizată şi pe resursele educaţionale oferite de Internet. Domnia Sa este de părere că nu numai programele şi curricula sunt vechi de secole, dar şi metodele de predare-învăţare au rămas aceleaşi: profesorul dictează, iar elevul/studentul trebuie să noteze, să memoreze şi să reproducă pe de rost. Deşi multe grădiniţe, şcoli, licee şi universităţi au achiziţionat resurse informatice şi au acces la Internet, majoritatea dascălilor se feresc de noua tehnologie. Cauzele pot fi mai multe: lipsa de pregătire, comoditatea, obişnuiţa cu vechile metode şi frica de nou. Mesajul transmis a fost ca măcar la nivelul metodelor de predare-învăţare,dascălii să se coalizeze,în contextul în care curricula legală ne obligă să-i privăm de libertatea de a învăţa pe copiii noştri, obligându-i să înveţe multe lucruri de care nu se vor folosi în viitor.

Sintagma cheie a viitorului în educaţie este "a învăţa cum să învăţăm", iar o soluţie o reprezintă trecerea la educaţia social-constructivistă. Am prelucrat date de la activităţile deosebite: excursii, vizite, concursuri; acestea le putem revedea la dorinţa elevilor, ele reamintindu-ne de zile plăcute pe care le retrăim.Proiectele derulate în şcoală sunt postate pe calculator; astfel putem să arătăm din activitatea noastră, din reuşitele noastre celor care vin în vizită,oportunitate de a găsi parteneri , colaboratori.

Blogul scolii https:// colegiultehnicmihaiviteazuvulcan.blogspot.ro

mi-a înlesnit o mai bună comunicare cu părinţii, organizarea unor evenimente împreună cu aceştia ,distribuirea informaţiilor de orice natură în timp util, informarea lor permanentă cu date despre evoluţia elevilor,instantanee cu imagini şi filmuleţe din activitatea didactică,responsabilizarea lor în a se implica activ în viaţa şcolii.

Închei cu cel mai drag loc virtual didactic.ro unde am reuşit să împărtăşesc cu folos din experienţa mea(am primit multe mesaje în acest sens),unde am descoperit uşor lucruri, teme ,idei,programe care mă interesau ,dar mai ales unde am găsit parteneri excepţionali şi mulţi prieteni.

În loc de epilog răspund la întrebarea de la început ,iar în opinia mea acesta este că a fi dascăl în era informaţională este o stringentă necesitate,deoarece utilizarea instrumentelor informatice în procesul didactic favorizează învațarea interactivă. Adaptând treptat metodele tradiționale de învățământ la noile tehnologii, se va asigura o mai mare calitate a educației şi va creşte nivelul de competenţe pe care tânăra generație îl câstigă de pe băncile școlii. Se încearcă să se asimileze schimbările care se produc în actualul sistem educațional pentru a fi cât mai aproape de posibilitățile, dorințele și așteptările celor implicați în proces.

Calculatorul este foarte util atât elevului cât şi profesorului însă folosirea acestuia trebuie realizată astfel încât să îmbunătăţească calitativ procesul instructiv-educativ, nu să îl îngreuneze. Calculatorul trebuie folosit astfel încât să urmărească achiziţionarea unor cunoştinţe şi formarea unor deprinderi care să permită elevului să se adapteze cerinţelor unei societăţi aflată într-o permanentă evoluţie. Dacă elevii sunt orientaţi cu încredere spre schimbare, ei vor simţi nevoia de a fi instruiţi cât mai bine pentru a face faţă noilor tipuri de profesii. Profesorul trăieşte el însuşi într-o societate în schimbare, şi din fericire, în prima linie a schimbării, astfel încât va trebui să se adapteze, să se acomodeze, să se perfecţioneze continuu.

ProEtica- Revistă Culturală

ISSN 2734-8954 

ISSN-L 2734-8954


SCRIEȚI-NE

proeticarevista@gmail.com

Orar

Luni - Vineri

12:00 - 18:00

SÂMBĂTĂ

08:00 - 16:00

DUMINICĂ

Închis

Creat cu Webnode
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți