Școala online: căutare, provocare, schimbare
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
26.08.2022
Școala online: căutare, provocare, schimbare
Prof. inv. primar: Tudor Luminita
Școala Gimnazială Scorțoasa
MOTTO:
,,Nu-ți limita copilul la propria cunoaștere. El s-a născut în alte vremuri."
Rabindranath Tagore
În contextul pandemiei generate de Covid-19, lecțiile online au început în luna martie a anului școlar 2019-2020 destul de nesigur, cu o mulțime de întrebări și probleme de rezolvat
Ne-am întrebat ce platformă educațională să alegem, cum să creăm o clasă virtuală, ce program de lucru va fi eficient, cum vom transmite elevilor cunoștințele, cum își vor crea toți elevii cont pe acea platformă, dacă au toți elevii noștri conexiune la internet și computer, tableta sau smartphone pentru a participa la lecțiile online. Am găsit soluții pentru toate problemele, fiindcă în foarte scurt timp a trebuit să ne adaptăm cu toții noii situații.
Am pornit pe acest nou drum, susținându-i și încurajându-i permanent pe micuții mei elevi. Desigur, am întâmpinat destule dificultăți, însă copiii au participat cu încredere și mult entuziasm la fiecare lecție online, deși le era foarte dor de băncuțele lor, de clasă, de toate activitățile pe care le desfășuram împreună.
Așa, încet, împreună cu părinții, ne-am adaptat la învățământul online: am creat intervale flexibile de timp pentru copii și părinți, am realizat înregistrări ale unor activități, am susținut lecții interactive pe platforma de învățare, le-am dat multe provocări practice și am învățat și eu, ca profesor, foarte multe lucruri noi.
A fost nevoie de o riguroasă organizare. Activitatea didactică, o activitate complexă, desfășurâdu-se diferit, a necesitat o adaptare la această situație. Predarea-învățarea-evaluarea a fost oarecum modelată. Copiii primeau link-uri cu materialele ce trebuiau vizionate: povești, cântecele, vizite online în muzee sau în diferite medii de viață. Le urmăreau, apoi discutam pe marginea celor prezentate. Am utilizat zilnic resurse digitate, fiind un real sprijin pentru activitatea mea didactică în această perioadă. Am regândit activitățile didactice, astfel încât, proiectarea și desfășurarea acestora în mediul online să fie atractive și flexibile .
Din punctul meu de vedere școala online a fost o adevărată provocare pentru toți, munca de acasă s-a dovedit eficientă dar cu multe sacrificii din partea tuturor celor implicați. Consider că răbdarea și devotamentul profesorilor au fost punctele forte deoarece lecțiile online au necesitat o pregătire prealabilă, adaptarea mesajelor și conținuturilor la particularitățile de vârstă ale elevilor, selectarea instrumentelor potrivite pentru desfășurarea în bune condiții a orelor.
Noi, dascălii, am încercat să regândim învățarea și să o adaptăm la nevoile societății actuale, să facem în așa fel încât învățarea online să fie la fel de eficientă ca cea de la școală. În aceste condiții, nemaiîntâlnite până acum, am dat dovadă de mult calm, dăruire, dragoste față de elevii noștri pe care i-am îmbrățișat virtual la sfârșitul fiecărei activitați.
BIBLIOGRAFIE
1. Pavel Cerbuscă: " Învățământul în mod online: eficacitate și eficiență "
2. Făt, Silvia & Adrian Labăr. Eficienţa utilizării noilor tehnologii în educaţie. EduTIC 2009. Raport de cercetare evaluativă. Bucuresti: Centrul pentru Inovare în Educaţie, 2009.
3. Constantin Cucoş, Olimpius Istrate, Ion - Ovidiu Pânişoară, Petre Bodnariuc, Simon Vela, "Şcoala online-elemente pentru inovarea educaţiei" , Ed.Universităţii, Bucureşti, 2020.