PROMOVAREA IMAGINII ȘCOLII PRIN ACTIVITATEA ,, ZIUA PORȚILOR DESCHISE”
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
18.02.2022
PROMOVAREA IMAGINII ȘCOLII PRIN ACTIVITATEA ,, ZIUA PORȚILOR DESCHISE"
Prof. înv. primar CHIRILĂ GINA
Școala Gimnazială Nr. 1, com. Matca, jud. Galați
Introducerea clasei pregătitoare în ciclul primar a determinat necesitatea desfășurării unei activități ample cu părinții viitorilor elevi, numită ZIUA PORȚILOR DESCHISE, în cadrul căreia fiecare școală își promovează resursele: numărul de clase pregătitoare, cadrele didactice care le vor prelua, disciplinele de studiu, modalitățile de evaluare, dotările sălilor de clasă, oferta educațională.
ZIUA PORȚILOR DESCHISE este un prilej de a prezenta, într-un mod atractiv și accesibil, profilul de absolvent al școlarului mic. Astfel, părinții sunt informați în legătură cu ,,bagajul" de competențe cu care absolventul clasei a IV-a trebuie să părăsească vârsta micii școlarități pentru a corespunde cerințelor de la gimnaziu. Pe scurt, cadrul didactic pregătește un material tip PPT care conține cele opt competențe cheie ce se dobândesc și se formează în primii cinci ani de școală, prin intermediul disciplinelor școlare, țntr-o manieră integrată.
Pentru început, se explică termenul COMPETENȚĂ CHEIE ca fiind rezultatul procesului de învățare, ansamblul de cunoștințe, abilități și atitudini ce vor constitui instrumentele învățării pe tot parcursul vieții. Sunt prezentate apoi, pe rând, cele opt competențe cheie și exemple concrete care dovedesc formarea acestora.
Comunicare în limba maternă
- Identificarea de fapte, opinii, emoţii în mesaje orale sau scrise, în contexte familiare de comunicare;
- Exprimarea gândurilor, părerilor, emoţiilor în cadrul unor mesaje simple în contexte familiare de comunicare;
- Participarea la interacţiuni verbale în contexte familiare, pentru rezolvarea unor probleme de şcoală sau de viaţă;
Sintetizând, elevul trebuie să vorbească corect, să scrie cuvinte și enunțuri logice, să extragă mesajul dintr-un text citit sau audiat, să participe la conversații pe teme specifice vieții școlare.
Comunicare în limbi străine
- Identificarea de informaţii în limba străină în mesaje orale sau scrise simple, în contexte familiare de comunicare;
- Exprimarea părerilor şi emoţiilor în cadrul unor mesaje scurte, simple, scrise și orale, în contexte familiare;
- Participarea la interacţiuni verbale simple în contexte familiare de comunicare;
Competenţe matematice şi competenţe de bază în ştiinţe şi tehnologii
- Manifestarea curiozității pentru aflarea adevărului şi pentru explorarea unor regularităţi și relaţii matematice;
- Formularea unor explicaţii simple, folosind terminologia specifică matematicii;
- Rezolvarea de probleme în situaţii familiare, utilizând instrumente şi / sau procedee specifice matematicii;
- Realizarea unui demers investigativ simplu prin parcurgerea unor etape pentru atingerea unui scop;
- Realizarea de produse simple pentru nevoi curente în activitățile proprii de învățare, cu sprijin din partea adulților;
- Manifestarea interesului pentru sănătatea propriei personae și pentru un mediu curat;
- Aplicarea unor reguli elementare de igienă personală și de comportament responsabil față de mediu;
Competenţă digitală
- Utilizarea în învățare a unor funcţii şi aplicaţii simple ale dispozitivelor digitale din mediul apropiat, cu sprijin din partea adulţilor;
- Formarea unor abilități digitale simple în contextul unor activități de învățare;
- Respectarea unor norme de bază privind siguranța în utilizarea dispozitivelor, aplicaţiilor, conţinuturilor digitale și pe internet.
Competenţa ,,A învăţa să înveţi"
- Identificarea /clarificarea elementelor pe care le presupune sarcina de lucru înainte de începerea unei activități de învățare;
- Formularea de întrebări pentru clarificarea unei sarcini de lucru;
- Utilizarea de tehnici, metode simple pentru a învăţa, activa cunoştinţe anterioare şi înregistra informaţii;
- Concentrarea atenţiei, perseverarea în lucrul la o sarcină până la finalizarea corespunzătoare şi verificarea activităților proprii;
Competenţe sociale şi civice
- Manifestarea interesului pentru autocunoaştere;
- Aplicarea unor norme elementare de conduită în context cotidiene;
- Asumarea unor roluri şi responsabilităţi prin participarea la acţiuni în contexte de viaţă din mediul cunoscut;
- Recunoașterea şi respectarea diversităţii (etno-culturale, lingvistice, religioase etc.)
Spirit de iniţiativă şi antreprenoriat
- Manifestarea curiozității în abordarea de sarcini noi de învăţare, fără teama de a greşi;
- Executarea unor sarcini simple de lucru, care implică hotărâre, angajament în realizarea unor obiective, iniţiativă, creativitate, cooperare cu ceilalți;
- Manifestarea interesului pentru autocunoaştere;
Sensibilizare şi exprimare culturală
- Identificarea utilității unor meserii/profesii pentru membrii comunităţii;
- Recunoașterea unor elemente ale contextului cultural local şi ale patrimoniului naţional şi universal;
- Exprimarea bucuriei de a crea prin realizarea de lucrări simple și prin explorarea mai multor medii și forme de expresivitate;
- Participarea la proiecte culturale (artistice, sportive, de popularizare) organizate în şcoală şi în comunitatea locală;
La finalul prezentării se specifică faptul că aceste competențe ghidează întregul proces educativ pe parcursul celor 5 ani ai micii școlarități, iar cunoașterea lor de către părinți este foarte importantă pentru formarea unei echipe eficiente care să ,,lucreze" în folosul pregătirii și formării elevilor, parteneriatul școală - familie fiind esențial în succesul școlar.