Nevoia de educație a omului
16.06.2022
Nevoia de educație a omului
Milea Mădălina, profesor pentru învățământul primar
Școala Gimnazială Sat Cândești, județ Buzău
Cuvântul ,,educație" provine din limba latină: educo, educare - a creşte, a instrui, a forma și reprezintă un ansamblu de acţiuni desfăşurate în mod deliberat într-o societate, în vederea transmiterii şi formării, la noile generaţii, a experienţei de muncă şi de viaţă, a cunoştinţelor, deprinderilor, comportamentelor şi valorilor acumulate de omenire până la un moment dat.
Educaţia nu a existat dintotdeauna, dar a venit ca rezultat al civilizării populației și ca dorință de schimbare în bine a ceea ce era, cândva, societatea umană. Se poate observa clar că nivelul de educație al oamenilor a crescut odată cu nivelul de civilizație. Nevoia de educație, ca factor de formare şi dezvoltare a personalităţii umane a existat dintotdeauna, dar aceasta a început să se manifeste ca un factor conştient doar atunci când au apărut primele forme de organizare socială.
,,Omul are nevoie de educaţie nu pentru că fără ea n-ar putea creşte, ci pentru că ar putea să crească la voia întâmplării". Asta spunea J. Fr. Herbart despre nevoia omului de a primi educație, fără de care se poate trăi, ca organism în plină dezvoltare, dar nu ca individ ce aparține unei lumi, unei societăți.
În primii ani ai formării societăților umane, când oamenii au început să se organizeze în grupuri restrânse, apoi din ce în ce mai mari, tehnologiile erau atât de primitive încât oamenii de abia îşi puteau satisface nevoile de adăpost şi hrană. Din acest motiv, bătrânii, bolnavii şi chiar copiii erau de cele mai multe ori neglijaţi. Viaţa era grea din pricina lipsei resurselor, iar mortalitatea era crescută.
De-a lungul timpului, oamenii au început să dezvolte tehnologii noi şi
să le perfecţioneze pe cele existente. Au inventat
pârghia, au învăţat să facă focul şi să
conserve alimentele. Din acest moment regimul lor alimentar s-a îmbogăţit considerabil. Hrana a devenit
îndestulătoare. Bătrânii,
bolnavii,
răniţii nu mai neglijaţi sau eliminaţi.
Comunitatea avea suficiente resurse ca să
le asigure şi lor un trai decent. În timp
ce părinții plecau în căutarea hranei,
bărbaţii la vânătoare, femeile în pădure după fructe,
rădăcini, copiii
rămâneau în vatra satului cu bătrânii, de fapt bunicii. Educația a reprezentat piatra de temelie a dezvoltării societății umane care a dus la nașterea civilizației de astăzi, cu toate progresele ei, mai aes dacă facem referire la sistemul de învățământ.
Educația pornește din familie și se dezvoltă în școală și în comunitate. Este foarte important să beneficiem de o educație care să aducă beneficii reale asupra vieții noastre, atât în copilărie, cât și ca adulți care să ofere noilor generații o educație benefică pentru viața individuală, dar și pentru societate.
În zilele de astăzi, muncitorii trebuie să opereze cu sisteme tehnologice din ce în ce mai avansate, iar acest lucru impune un nivel de pregătire din ce în ce mai ridicat. De acum, educaţia este necesară oamenilor nu doar pentru a mânui, pur şi simplu nişte tehnologii, dar şi pentru a întreţine şi moderniza tehnologiile deja existente. Progresele rapide, înregistrate în toate domeniile vieţii sociale, au obligat cercetarea pedagogică la elaborarea unor strategii educaţionale noi şi a unor sinteze periodice care să ofere practicii educaţionale noi tehnologii, din ce în ce mai eficiente.
Bibliografie:
- Dicţionarul de Pedagogie - Editura Didactică şi Pedagogică - Bucureşti, 1979.
- https://ro.scribd.com/doc/39462824/Nevoia-de-Educatie-a-Omului.
- https://www.manualdefizica.ro/wp-content/uploads/2016/08/Nevoia-de-educatie.pdf.