Jocuri lingvistice și creative în predarea limbii și literaturii române
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
30.10.2021
Jocuri lingvistice și creative în predarea limbii și literaturii române
prof. Nicoleta Anda Codrea
Școala Gimnazială Reformată ,,Talentum”, Cluj-Napoca
A. Sugestii în vederea dezvoltării
competenței de redactare
- Diversificarea contextelor de redactare (,,Scrie în calitate de elev/ prieten/ copil/ fan unui coleg/ profesor/ părinte/ actor/ cântăreț preferat).
- Extinderea tipologiei textului scris (Să depășim titlurile precum Iarna/ Primăvara/ Cum mi-am petrecut vacanța, ajungând la ,,Primele amintiri/ Ghiozdanul ideal/ Istoria unui obiect/ Interviu cu părinții mei/ Ce s-ar întâmpla dacă?)
- Accent pe scrierea reflexivă (Relatarea unor întâmplări personale/ biografii/ Autobiografia imaginară/ Jurnal personal/ Prezentarea de carte/ bilete, e-mail, invitații).
- ,,Povești care te ajută să crești'' -jocuri de tipul: Să ne imaginăm...?/ Ce s-ar întâmpla dacă...?/ jocuri de modificare a finalului unor poveşti audiate; "Cum ţi-ar plăcea să se termine povestea ?"/ Realizarea de aplicaţii în oglindă: Chipul meu atunci când sunt fericit/Chipul meu atunci când sunt trist/ Cum mă simt într-o zi ploioasă/Cum mă simt într-o zi senină, realizarea de benzi desenate prin care să redea etapele unei întâmplări trăite
- ,,Stabiliți lista de cumpărături pt micul-dejun/ prânz/ cină/ pregătirea unui desert/ etc.
- Activitate scrisă - "Jurnalul meu" (,,Dear Diary") varianta tradițională sau alternative precum: elevii pot pretinde că sunt diverse personalități: un scriitor, un manager, o prințesă, o vedetă de cinema. Ei pot consemna întâmplările remarcabile care le marchează existența și-și pot împărtăși creațiile colegilor.
- Foarfeca buclucaşă: Clasa este împărţită în 4 grupe. Profesorul taie textul în patru şi fiecare grupă primeşte câte un fragment, sarcina grupei este de a stabili ce s-a întâmplat după evenimentele citite, cei care primesc finalul, vor ghici câteva evenimente care s-au întâmplat înaintea finalului. Ipotezele se notează şi vor fi confruntate cu evenimentele din text.
B. Sugestii pentru formarea capacităților de exprimare orală
- ,,Jurnaliștii povestesc" - Profesorul/ un elev povestește în calitate de jurnalist o istorisire complexă, iar ceilalți trebuie să resupună istoria, iar observatorii notează erorile sau ideile uitate.
- ,,Poveste din mânã ȋn mânã" - exerciţiu de exprimare care vizează plurilingvismul. Pornind de la o frazã ale cãrei cuvinte erau ȋn: limba românã, limba maghiară, limba englezã elevii au continuat povestea, păstrând diversitatea limbilor utilizate ȋn cadrul aceleiaşi fraze sau exerciții de traducere.
- ,,Istorie din prelungiri" - Fiecare elev adaugă o frază/ un cuvânt la povestire, reluând ce s-a spus anterior.
- ,,Ce poți face cu...?" (,,What can you do with...?"). Acest joc le cere elevilor să se gândească și să enumere cât mai multe întrebuințări inedite pentru diverse obiecte din viața cotidiană. Exemplu: Ce poți face cu un ou?, Ce poți face cu un pantof?, Ce poți face cu o eșarfă?. Elevii își pun imaginația în mișcare și găsesc soluții pentru fiecare obiect propus.
- ,,Zece lucruri" (,,10 Things") - elevii sunt rugați să noteze un număr de lucruri... care le plac/... pe care le doresc/... care îi sperie. Apoi, în perechi, elevii își vor clarifica unul altuia motivele pentru care eu făcut alegerile respective.
- ,,Am văzut/ am citit" - Un elev povestește un film/ o carte/ o întâmplare, iar conducătorul jocului îi indică pe o foaie un cuvânt pe care să îl pronunțe cât mai des, fără a denatura sensul evenimentelor relatate. Elevii trebuie să detecteze cuvântul ,,intrus" și să poată respune istoria.
- ,,Jurnalistul cameleon" - Un elev ,,jurnalist'' are de citit/ povestit o întâmplare în variante diferite: pe un ton neutru, cu tonul celui care se amuză, cu tonul unui om speriat/ panicat/ sarcastic, cu un accent străin, cu aerul unei persoane timide, etc.
- ,,Lasă-mă pe mine să am ultimul cuvânt!" - După lectură, scriem pe niște jetoane câteva afirmații contradictorii privitoare la text. Elevii vor extrage câte unul și se vor plasa în poziția PRO, CONTRA sau INDECIȘI. Fiecare echipă va căuta argumente pt a justifica poziția pe care au ales-o, la final se vor prezenta motivele.
- Harta vocilor - Dialog cu replici create de elevi (Video cu persoane în diverse situații de comunicare, stabilirea rolurilor și ,,umplerea" replicilor de către elevi).
- RAI - Răspunde/ aruncă/ întreabă (la lecțiile de recapitulare).
- Exerciții de dicție
- Capra calcă piatra/ Piatra crapă-n patru/ Crăpai-ar capul caprei/ Cum a crăpat piatra-n patru.
- Papucarul papucărește papucii nepapucăriți ai papucăresei, dar papucăreasa nu poate papucări papucii nepapucăriți ai papucarului care papucărește papuci nepapucăriți.
- Bucură-te cum s-a bucurat Bucuroaia de bucuria lui Bucurel care s-a întors bucuros de la Bucureşti.
- Ştiu că ştii că ştiuca-i ştiucă, Dar mai ştiu că ştiuca-i peşte/Şi că ştiuca se mănâncă și că ştiuca se prăjeşte.
Resurse
https://edupatrimoniu.piscu.ro/
https://www.enciclopediavirtuala.ro/
https://www.romanianvoice.com/poezii/
https://www.cartiaudio.eu/
https://www.biblior.net/