Importanța lecturii la vârste timpurii

Introduceți textul aici...

ProEtica- Revistă Culturală

 ISSN 2734-8954

 ISSN-L 2734-8954

11.02.2022


IMPORTANȚA LECTURII LA VÂRSTE TIMPURII


BANEA LAURETA SPERANȚA- PROF. ÎNV. PREȘCOLAR

LICEUL TEORETIC ,,G.M.MURGOCI" MĂCIN, JUDEȚUL TULCEA

Aparent, lectura pare a fi o activitate destinată vârstei școlare, după ce copilul învață să citească și chiar este nevoit să ducă la îndeplinire teme pentru acasă ce presupun cititul individual. În realitate, cărțile, care reprezintă poate cel mai la îndemână instrument pentru a modela intelectual un copil, pot face parte din viața micuților de la vârsta preșcolară.

Majoritatea poveștilor sunt reinterpretări pe care noi le facem în baza unor modele mentale dezvoltate în copilărie, motiv pentru care o minte bine antrenată și flexibilă are nevoie în mod constant de informație proaspată pentru a evolua conform vârstei și a nu rămâne blocată în același vechi tipar. Este bine de știut pentru orice părinte sau adult care interacționează cu copiii că lectura poate influența în bine comportamentul școlar al copilului mai mult decât o fac alți factori semnificativi, cum ar fi mediu social sau economic. Iar atunci când cei mici ajung să citească din plăcere, în mod regulat, aceștia nu doar că vor obține performanțe mai bune la teste, dar vor deține și un vocabular mai bine dezvoltat, dar și un nivel mai crescut de cunoștințe generale - lucru care-l vor ajuta să dezvolte o mai bună imagine de sine și să dețină o mai clară înțelegere asupra lumii. Cei mai mulți dintre noi știu sau intuiesc că lectura este importantă, dar relativ puțini oameni cunosc schimbările care se produc (lăuntric și manifest) atunci când citim din placere. Aceste beneficii sunt resimțite de ființa umana atât în copilărie, cât și la maturitate și pot fi grupate astfel: se dezvoltă creierul și minte; se dezvoltă o imagine de sine pozitivă; se facilitează dezvoltarea inteligenței emoționale și relaționale. Acei copii care citesc, adesea, au și bune abilități de ascultare și interpretare.

Apropo de imaginație, putem spune că o altă funcție semnificativă a cititului este reprezentată de faptul că, în esență, creierul uman nu face diferența între realitate și fantezie. Ceea ce înseamnă că atunci când copilul citește, acesta are posibilitatea de a se identifica cu personajele și de a trăi mai mult sau mai puțin experiența narațiunii. Așadar, cititul este o activitate care, dincolo de faptul că ne favorizează dezvoltarea biologică și psihologică, ne oferă și posibilitatea de a călători gratuit oriunde în spațiu și timp.

În familiile mai puțin favorizate din punct de vedere cultural, părinții tind să citească mai puțin, să aibă mai puține cărți și este mai puțin probabil ca ei să considere lectura o activitate plăcută. Acest decalaj socio-cultural în practica timpurie a literației afectează rezultatele școlare.

Copiii cu care nu se vorbește în mod regulat, cărora nu li se cântă sau citește cu voce tare încă din primele luni de viață găsesc viața de școlar mult mai împovărătoare decât ar găsi-o dacă li s-ar întâmpla toate cele înșirate mai sus. Învățarea cititului devine o greutate majoră și nu o plăcere împlinitoare pentru acești copii. Deoarece cuvintele sunt esențiale pentru construirea conexiunilor în creier, cu cât mai bogată e experiența limbajului - prin medierea cărților și prin conversație cu alții, nu în mod pasiv de la televizor - cu atât mai avantajat va fi copilul din punct de vedere social, educațional și în orice alt fel, pentru restul vieții sale. Dimpotrivă, cu cât mai puține cuvinte experimentează, învață și folosește înainte de școală, cu atât creierul său va fi mai blocat. Televizorul nu vorbește cu copiii - vorbește către ei și ei nu îi pot răspunde, însă învățarea unei limbi presupune dialogare.

Un adult, un educator, are nevoie să-și dezvolte în acest sens anumite abilități:

  • Proiectarea activităților de citire cu voce tare
  • Aplicarea criteriilor de calitate relevante pentru selectarea cărților ilustrate
  • Citirea cu voce tare a cărților ilustrate într-o maniera atractivă pentru un copil
  • Citirea cu voce tare a cărților ilustrate într-o maniera atractivă pentru un grup de copii
  • Observarea comportamentului copilului
  • Ajustarea acțiunilor profesionale la comportamentul observat al copilului
  • Coaching pentru părinți pentru a citi cu voce tare copiilor mic

Iată câteva sugestii și strategii prin care micuților le poate fi insuflat gustul pentru cărți :

  • Cărțile cu povești ilustrate sunt de obicei primele care intră în viața copiilor. Urmărind succesiuni de imagini care construiesc firul narativ, copilul va fi capabili, prin exercițiu și cu ajutorul unui adult, să înțeleagă povești și să facă cunoștință cu eroi pe care îi va îndrăgi.
  • E bine să alegeți cărți cât mai viu colorate și frumos ilustrate, pentru a-i atrage atenția și să petreceți timp explicându-i poveștile.
  • O altă variantă este să petreceți timpul liber colorând împreună, alegând cărticele cu eroi din basme, cu care preșcolarii se pot astfel familiariza. De atltfel, aceste cărticele pot fi incluse și în rucsacul pentru grădiniță.
  • O variantă plăcută pentru cei mici o reprezintă și cărțile cu modele 3D sau cu efecte muzicale, atunci când sunt deschise. În acest mod, cărțile pot fi percepute și ca o modalitate de joc, de destindere.
  • Pentru învăța mai ușor literele și a-i stimula interesul pentru citire, puteți amplasa pe frigider magneți cu literele alfabetului, cu un aspect viu colorat. Va fi interesat să le pronunțe și vă va cere ajutorul.
  • Tot pentru a învăța alfabetul, vă pot fi de folos planșe cu fiecare literă, pe care puteți lipi sau desena imagini cu obiecte sau ființe ale căror denumiri încep cu litera respectivă. De exemplu: G de la girafă, M de la mașină ș.a.m.d.
  • Când ieșiți la plimbare pe jos sau cu mașina, formați-vă un obicei de a-i arăta și citi plăcuțele cu numele străzilor, afișele, firmele luminoase, explicându-i înțelesul cuvintelor și asocierile. Acestea sunt moduri simple de a-l familiariza pe copil cu literele și cuvintele.
  • Procurați atlase cu animale și plante, cu ajutorul cărora copiii pot învăța speciile și totodată, pot învăța să pronunțe corect anumite cuvinte și să-și antreneze memoria, spiritul de observație și capacitatea de a face diferențe între două sau mai multe obiecte sau ființe.
  • Seara, înainte de culare, este un moment potrivit pentru a le citi copiilor; e chiar indicat să faceți din asta un obicei, o rutină ce va ajunge să fie pe placul celor mici și să se impună ca o activitate de familie.

Citirea cărților ilustrate cu voce tare este o activitate de mediere fără scopuri de învățare și se axează exclusiv pe împărtășirea plăcerii întâlnirii cu cartea și a experienței parcurgerii unei cărți ilustrate și a povestirii pe care o prezintă între un copil sau un grup de copii și un adult. Fiecare experiență de lectură comună cu un copil este unică și este ghidată de copil și de proiectul său de a deveni un cititor. Conform acestei definiții, adultul acționează ca mediator pentru a stabili și a facilita conexiunea dintre un copil și o carte (inclusiv povestea din ea). Adultul acționează ca un partener în descoperirea lecturii și nu ca un profesor care urmărește dezvoltarea abilităților de citire. El ar trebui să urmeze și să respecte nevoile copilului fără a forța lectura.

Bibliografie:

1. Mitu, Florica; Antonovici, Stefania, (2005) Metodica activităţilor de educare a limbajului în învăţământul preşcolar, Humanitas Educaţional, Bucureşti;

2. Fox, M. (2008). Reading magic: Why reading aloud to our children will change their lives forever. Houghton Mifflin Harcourt.

3. https://www.romedic.ro/importanta-lecturii-in-dezvoltarea-prescolarilor-0P32695

ProEtica- Revistă Culturală

ISSN 2734-8954 

ISSN-L 2734-8954


SCRIEȚI-NE

proeticarevista@gmail.com

Orar

Luni - Vineri

12:00 - 18:00

SÂMBĂTĂ

08:00 - 16:00

DUMINICĂ

Închis

Creat cu Webnode
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți