Grădinița este primul pas
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
18.02.2022
Grădinița este primul pas
Curea Roxana Nicoleta, profesor învățământ preșcolar,
Grădinița cu Program Prelungit nr. 8, Iași
Idealul educațional al școlii românești, ca și "proiect al devenirii umane într-o societate dată",(Cucos, 1998, p.46) prefigurează dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane, formarea personalității autonome și asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetățenească activă în societate, pentru incluziune socială și pentru angajare pe piața muncii. ( cf Legea educației naționale nr. 1/2011)
Grădinița este, în fapt, prima instituție de învățământ care își concepe întreaga activitate în jurul educării copilului, dezvoltării lui libere, integrale și armonioase, a formării personalității autonome și în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală. Observăm că, prin forma în care este adus în atenție idealul educativ al societății contemporane, este accentuată componenta morală a personalității umane. Astfel, putem identifica grădinița ca primul locul unde educația morală se face implicit și explicit. Implicit, prin valorile morale care transpar din conținutul tuturor domeniilor experiențiale( se știe că abordarea, la acest nivel, este integrată, ceea ce oferă nenumătate momente de centrare pe dimensiunea morală. Jocul-în toate formele sale, poveștile, povestirile copiilor, lecturile după imagini, exercițiile, experimentele, construcțiile- toate au valori morale implicite, care, pe parcurs, se interiorizează.). Valori morale explicite apar in cadrul domeniului Om și societate, în lecturile, memorizările, convorbirile- care aduc cu sine primele elemente de educație civică, religioasă, morală, primele constructe de ordin etic și comportamental .
Grădinița este, așadar, locul unde majoritatea covârșitoare a copiilor( adică cei care nu au fost incluși în învățământul antepreșcolar) vin în contact, pentru prima dată, cu educația formală. Este locul unde se pun bazele primelor priceperi și deprinderi de muncă intelectuală, unde se sistematizează primele noțiuni în sisteme conceptuale din ce în ce mai largi și mai clare, unde se începe formarea competențelor ( ca ansamblu de cunoștințe, abilități și atitudini) care vor evolua și se vor dezvolta pe tot parcursul traseului educațional. Pornind de la misiunea școlii/a grădiniței (învățarea pt fiecare) și de la viziunea comună despre viitorul copiilor nostri, instituția grădiniței oferăbeneficiarilor direcți ai educației
-șansa de a participa la un act educaţional de performanţă, care să contribuie la formarea unei personalităţi autonome şi creative, la formarea unor copii sănătoşi, creativi, eficienţi, activi, cooperanţi care să se adapteze uşor la regimul muncii şcolare şi la orice situaţie în viaţă.
- avantajul acumulării de către copii a tehnicilor de munca intelectuală şi practica necesară instruirii şi autoinstruirii pe durata întregii vieţi.
- educarea copiilor în spiritul respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, al demnităţii umane şi toleranţei, al schimbului liber de opinii.
"Felul în care un copil este stimulat şi expus
experiențelor de învățare începând de la vârste foarte mici determină
dezvoltarea sa psihică, cognitivă, afectivă şi emoțională, socială, dar şi
dezvoltarea sa fizică, a tuturor abilităților de viață". Studiile recente
subliniază faptul că educația timpurie contează enorm pentru devenirea ulterioară
a adultului: copiii care sunt cuprinşi în programe de educație ante-preşcolară
şi preşcolară de calitate au un parcurs şcolar mai lung, au un coeficient de
inteligență mai ridicat, adoptă un stil de viață mai sănătos, au
abilități de viață mai bine dezvoltate în comparație cu copiii care nu au
beneficiat de astfel de experiențe de învățare la vârste mici. Cercetările din
domeniu ne arată în acelaşi timp că importanța educației timpurii merge dincolo
de copil şi familie şi are un impact însemnat în dezvoltarea economică a unui
stat, iar investiția în dezvoltarea şi educația timpurie a copilului este
într-o relație directă cu creşterea economică."(sursa https://www.unicef.ro/wp-content/uploads/Unicef_Stadiul-implementarii-strategiei...edu-timpurie_pt-site_20.07.2015.pdf). Experții în politici
educaționale, psihologi și sociologi din toată lumea au ajuns la concluzia comună
că investiția în educația timpurie( și, corolar, în formarea cadrelor didactice
pentru nivelul antepreșcolar) este o strategie rentabilă pentru promovarea
creșterii economice( vezi ecuația lui Heckman), iar experiența altor țări în
domeniul educației antepreșcolare este de succes(veziUngaria)
Cercetările arată din ce în ce
mai clar faptul că primii ani din viață sunt cruciali dezvoltării creierului:
în primii trei ani se realizează între 700 și 1000 de conexiuni neuronale, în
fiecare secundă. Numărul de cuvinte pe care un copil îl aude în această
perioadă esențială are un impact uriaș asupra capacităților sale intelectuale
ulterioare
Totuși, ceea ce copilul învață acasă reprezintă doar o față a monedei (cât se
poate de importantă, desigur). Analizele dovedesc că este nevoie și de educație
instituționalizată. Studii ample arată cum educația antepreșcolară și
preșcolară pot înfluența câștigurile din perioada adultă cu 1.3 -3.5%.
Deasemeni,
profesorul James Heckman, laureat al premiului Nobel, care lucrează cu un
consorțiu de economiști, psihologi, statisticieni și neurologi, arată că
dezvoltarea timpurie a copiilor influențează direct efectele economice, de
sănătate și sociale asupra indivizilor și asupra societății. Analiza
profesorului Heckman demonstrează matematic o rentabilitate a investițiilor de
7% până la 10% pe an pe baza creșterii performanțelor școlare și a carierei,
precum și a reducerii costurilor cheltuielilor de educație, sănătate și
justiție penală, deci investițiile în copiii mici sunt cele mai
profitabile pentru a obține rezultate mai bune în educație, sănătate și
productivitate, reduc deficitele și consolidează economia. Costurile pe termen
scurt sunt compensate mai mult de beneficiile imediate și pe termen lung, prin
reducerea nevoii de educație și reabilitare specială, rezultate mai bune în
domeniul sănătății, reducerea nevoilor de servicii sociale, costuri mai reduse
ale justiției penale și creșterea autosuficienței și productivității în rândul
familiilor.
Creșterea calității serviciilor de educație timpurie este modalitatea cea mai bună de a ameliora performanțele ulterioare de învățare și sociale ale copiilor. Dorim să inițiem formarea unor viitori cetățeni globali, integrați socio-cultural și profesional, capabili de performanță și creativi, adaptați societății în perpetuă schimbare și, nu în ultimul rând, responsabili( cu o moralitate indubitabilă).
Grădinița este primul pas!
Webografie:
- https://www.unicef.ro/wp-content/uploads/Unicef_Stadiul-implementarii-strategiei...edu-timpurie_pt-site_20.07.2015.pdf2. https://www.isjmm.ro/download/prescolar/20172018/Curriculum%202017%20final%20feb.2018.pdf3. https://ziarullumina.ro/un-om-este-cu-adevarat-educat-cand-nu-mai-are-nevoie-de-educatie-109748.html
- 1.www.edu.ro/invatamant-prescolar
- https://www.unicef.ro/wp-content/uploads/Unicef_Stadiul-implementarii-strategiei...edu-timpurie_pt-site_20.07.2015.pdf
- https://oldsite.edu.ro/index.php/articles/c512
5.https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Romania:Early_Childhood_Education_and_Care
Bibliografie:
- Cucoș, Constantin, Pedagogie, Ed. Polirom, Iași, 1998, p.46