Grădinița este primul pas


ProEtica- Revistă Culturală

 ISSN 2734-8954

 ISSN-L 2734-8954

18.02.2022

Grădinița este primul pas


Curea Roxana Nicoleta, profesor învățământ preșcolar,

Grădinița cu Program Prelungit nr. 8, Iași

Idealul educațional al școlii românești, ca și "proiect al devenirii umane într-o societate dată",(Cucos, 1998, p.46) prefigurează dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane, formarea personalității autonome și asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetățenească activă în societate, pentru incluziune socială și pentru angajare pe piața muncii. ( cf Legea educației naționale nr. 1/2011)

Grădinița este, în fapt, prima instituție de învățământ care își concepe întreaga activitate în jurul educării copilului, dezvoltării lui libere, integrale și armonioase, a formării personalității autonome și în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală. Observăm că, prin forma în care este adus în atenție idealul educativ al societății contemporane, este accentuată componenta morală a personalității umane. Astfel, putem identifica grădinița ca primul locul unde educația morală se face implicit și explicit. Implicit, prin valorile morale care transpar din conținutul tuturor domeniilor experiențiale( se știe că abordarea, la acest nivel, este integrată, ceea ce oferă nenumătate momente de centrare pe dimensiunea morală. Jocul-în toate formele sale, poveștile, povestirile copiilor, lecturile după imagini, exercițiile, experimentele, construcțiile- toate au valori morale implicite, care, pe parcurs, se interiorizează.). Valori morale explicite apar in cadrul domeniului Om și societate, în lecturile, memorizările, convorbirile- care aduc cu sine primele elemente de educație civică, religioasă, morală, primele constructe de ordin etic și comportamental .

Grădinița este, așadar, locul unde majoritatea covârșitoare a copiilor( adică cei care nu au fost incluși în învățământul antepreșcolar) vin în contact, pentru prima dată, cu educația formală. Este locul unde se pun bazele primelor priceperi și deprinderi de muncă intelectuală, unde se sistematizează primele noțiuni în sisteme conceptuale din ce în ce mai largi și mai clare, unde se începe formarea competențelor ( ca ansamblu de cunoștințe, abilități și atitudini) care vor evolua și se vor dezvolta pe tot parcursul traseului educațional. Pornind de la misiunea școlii/a grădiniței (învățarea pt fiecare) și de la viziunea comună despre viitorul copiilor nostri, instituția grădiniței oferăbeneficiarilor direcți ai educației

-șansa de a participa la un act educaţional de performanţă, care să contribuie la formarea unei personalităţi autonome şi creative, la formarea unor copii sănătoşi, creativi, eficienţi, activi, cooperanţi care să se adapteze uşor la regimul muncii şcolare şi la orice situaţie în viaţă.

- avantajul acumulării de către copii a tehnicilor de munca intelectuală şi practica necesară instruirii şi autoinstruirii pe durata întregii vieţi.

- educarea copiilor în spiritul respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, al demnităţii umane şi toleranţei, al schimbului liber de opinii.

"Felul în care un copil este stimulat şi expus experiențelor de învățare începând de la vârste foarte mici determină dezvoltarea sa psihică, cognitivă, afectivă şi emoțională, socială, dar şi dezvoltarea sa fizică, a tuturor abilităților de viață". Studiile recente subliniază faptul că educația timpurie contează enorm pentru devenirea ulterioară a adultului: copiii care sunt cuprinşi în programe de educație ante-preşcolară şi preşcolară de calitate au un parcurs şcolar mai lung, au un coeficient de inteligență mai ridicat, adoptă un stil de viață mai sănătos, au abilități de viață mai bine dezvoltate în comparație cu copiii care nu au beneficiat de astfel de experiențe de învățare la vârste mici. Cercetările din domeniu ne arată în acelaşi timp că importanța educației timpurii merge dincolo de copil şi familie şi are un impact însemnat în dezvoltarea economică a unui stat, iar investiția în dezvoltarea şi educația timpurie a copilului este într-o relație directă cu creşterea economică."(sursa https://www.unicef.ro/wp-content/uploads/Unicef_Stadiul-implementarii-strategiei...edu-timpurie_pt-site_20.07.2015.pdf). Experții în politici educaționale, psihologi și sociologi din toată lumea au ajuns la concluzia comună că investiția în educația timpurie( și, corolar, în formarea cadrelor didactice pentru nivelul antepreșcolar) este o strategie rentabilă pentru promovarea creșterii economice( vezi ecuația lui Heckman), iar experiența altor țări în domeniul educației antepreșcolare este de succes(veziUngaria)
Cercetările arată din ce în ce mai clar faptul că primii ani din viață sunt cruciali dezvoltării creierului: în primii trei ani se realizează între 700 și 1000 de conexiuni neuronale, în fiecare secundă. Numărul de cuvinte pe care un copil îl aude în această perioadă esențială are un impact uriaș asupra capacităților sale intelectuale ulterioare
Totuși, ceea ce copilul învață acasă reprezintă doar o față a monedei (cât se poate de importantă, desigur). Analizele dovedesc că este nevoie și de educație instituționalizată. Studii ample arată cum educația antepreșcolară și preșcolară pot înfluența câștigurile din perioada adultă cu 1.3 -3.5%.
Deasemeni, profesorul James Heckman, laureat al premiului Nobel, care lucrează cu un consorțiu de economiști, psihologi, statisticieni și neurologi, arată că dezvoltarea timpurie a copiilor influențează direct efectele economice, de sănătate și sociale asupra indivizilor și asupra societății. Analiza profesorului Heckman demonstrează matematic o rentabilitate a investițiilor de 7% până la 10% pe an pe baza creșterii performanțelor școlare și a carierei, precum și a reducerii costurilor cheltuielilor de educație, sănătate și justiție penală, deci investițiile în copiii mici sunt cele mai profitabile pentru a obține rezultate mai bune în educație, sănătate și productivitate, reduc deficitele și consolidează economia. Costurile pe termen scurt sunt compensate mai mult de beneficiile imediate și pe termen lung, prin reducerea nevoii de educație și reabilitare specială, rezultate mai bune în domeniul sănătății, reducerea nevoilor de servicii sociale, costuri mai reduse ale justiției penale și creșterea autosuficienței și productivității în rândul familiilor.

Creșterea calității serviciilor de educație timpurie este modalitatea cea mai bună de a ameliora performanțele ulterioare de învățare și sociale ale copiilor. Dorim să inițiem formarea unor viitori cetățeni globali, integrați socio-cultural și profesional, capabili de performanță și creativi, adaptați societății în perpetuă schimbare și, nu în ultimul rând, responsabili( cu o moralitate indubitabilă).

Grădinița este primul pas!

Webografie:

  • https://www.unicef.ro/wp-content/uploads/Unicef_Stadiul-implementarii-strategiei...edu-timpurie_pt-site_20.07.2015.pdf2. https://www.isjmm.ro/download/prescolar/20172018/Curriculum%202017%20final%20feb.2018.pdf3. https://ziarullumina.ro/un-om-este-cu-adevarat-educat-cand-nu-mai-are-nevoie-de-educatie-109748.html
  • 1.www.edu.ro/invatamant-prescolar
  • https://www.unicef.ro/wp-content/uploads/Unicef_Stadiul-implementarii-strategiei...edu-timpurie_pt-site_20.07.2015.pdf
  • https://oldsite.edu.ro/index.php/articles/c512
    5.https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Romania:Early_Childhood_Education_and_Care

Bibliografie:

  • Cucoș, Constantin, Pedagogie, Ed. Polirom, Iași, 1998, p.46

ProEtica- Revistă Culturală

ISSN 2734-8954 

ISSN-L 2734-8954


SCRIEȚI-NE

proeticarevista@gmail.com

Orar

Luni - Vineri

12:00 - 18:00

SÂMBĂTĂ

08:00 - 16:00

DUMINICĂ

Închis

Creat cu Webnode
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți