FII ONLINE și când ești off-line!


ProEtica- Revistă Culturală

ISSN 2734-8954

 ISSN-L 2734-8954

11.03.2022

FII ONLINE și când ești off-line!


Prof. Dr. Badea Raluca,

 Colegiul Național "Alexandru Ioan Cuza", Ploiești


Trăim într-un timp al metamorfozelor, iar acest aspect are impact major în toate domeniile. În orice sistem care are ca obiect educația, rolul factorului uman este esențial. Omul sfințește nu doar locul, ci și tot ceea ce realizează. Indiferent de forma pe care o ia demersul educativ, să fii ONLINE, tradus ca stare de conectare conștientă prin implicarea responsabilă în proces, este esențial. Actul educațional în zilele noastre, pentru a fi productiv, este imperativ a descoperi o formulă care să construiască o relație de comunicare eficientă între participanți, în care se exersează rolul de partener asumat de fiecare în parte și anularea dezavantajelor școlii online prin extragerea utilității din fiecare formă de învățământ și păstrarea întâietății școlii tradiționale.

Alegem să ne oprim asupra cadrului didactic postmodern deoarece orice dascăl ajunge a se visa constructivist într-o lume dinamică, în care gândirea out of the box constituie un mare avantaj, iar experiența activității online devine un pretext pentru a își descoperi și dezvolta profilul prin avataruri creatoare de inedit motivațional și ingenios.

Un profesor postmodern este foarte flexibil, curajos, implicat și creativ. Cui nu i -ar plăcea o lecție out of the ordinary, într-o lume în continuă mișcare și perpetuă căutare de inedit?! Să faci parte dintr-un mecanism elvețian, metaforic vorbind, este visul oricui își exercită pasiunea la locul de muncă. Sistemul nostru de învățământ are nevoie de o infuzie de postmodernitate pentru a se adapta noilor nevoi ale elevului. Profesorul ar trebui să aibă în fișa postului, ca aspecte sine qua non, empatizarea, inteligența emoțională- fie că se traduce prin adaptabilitate, abilități de comunicare eficientă, sau prin orice altă calitate necesară profesiei, precum și gândirea critică, calitate pe care este imperativ să o dezvolte și elevilor. Acestea nu pot fi îndeplinite decât prin colajul modernului cu tradiționalul și transformarea calculatorului într-un atu, fără a îl ridica la rang de instanță supremă în educație. Doar astfel efectele negative ale online-ului pot fi anulate.

Se spune că elevul este centrul actului educativ și suntem de acord cu această afirmație, însă am adăuga că, pentru a îl fixa pe el în mijloc, avem nevoie să ne concentrăm, mai întâi, asupra impactului pe care cadrul didactic îl are în educație. Nu degeaba împăratul, în Japonia, se închină numai profesorului. Acesta face parte din singura categorie socială care stă la baza formării tuturor celorlalte. Profesorul constructivist ia materialul didactic și îl alchimizează prin intermediul imaginației, creativității și capacității de a utiliza tot ceea ce îi oferă universul interior/exterior, ca instrument constructiv. Mediul online este benefic atunci când este tratat ca o anexă, nu ca domeniul principal/unic al școlii. Instrumentele digitale pot fi o modalitate de a oferi un boost unei ore, în aceeași măsură în care o oră/mai multe online pot eroda conexiunea profesor-elev într-un asemenea grad încât să anihileze total implicarea și atenția celui din urmă.

Viziunea postmodernă asupra lumii, fie că este exprimată în literatură, artă plastică sau pedagogie, introduce individul înt-un univers armonios, ca pe o piesă de puzzle, conștientizând că piesa este la fel de importantă ca imaginea de ansamblu. Fragmentarism în unitate și unitate în fragmentarism, acest scop traducându-se de profesorul constructivist ca recunoaștere a elevului ca unicitate, ca acceptare a rolului de ghid în descoperirea cunoașterii subiective a fiecăruia. Cadrul didactic își asumă rolul de moderator al unui proces în care elevul își descoperă abilități și își formează deprinderi și competențe pentru a își construi comportamente, atitudini și valori propice unei vieți echilibrate. Armonizarea procesului educativ implică deci păstrarea conexiunii umane prin utilizarea școlii online ca o formă adoptată sporadic, în completarea activității off-line.

Profesorul postmodern cooperează cu elevul și îi oferă acestuia o multitudine de forme atractive în care să coopteze cunoștințe creatoare precum și valori necesare dezvoltării armonioase a viitorului adult. Învățarea prin descoperire implică flexibilitatea și creativitatea cadrului didactic, care iese din zona de confort și folosește mediul înconjurător pentru a îi dezvolta copilului autonomia. El știe că tehnologia a devenit o realitate importantă și o utilizează echilibrat, pentru a stimula mai multe tipuri de memorie simultan sau pentru a facilita o abordare transdisciplinară care teleportează pe alte continente. Totuși, înzestrat cu inteligență emoțională, axează învățarea pe explorarea ce are la bază contact uman și amplifică consolidarea unui fond sănătos de valori, prin educație ecologică, voluntariat și o implicare cât mai consistentă în mediul social.

Bariera dintre generații a fost mereu un subiect generator de polemici, fie că aceasta a fost între părinți/bunici-elevi, fie între profesori-elevi, alegând, desigur, dintre categoriile esențiale demersului nostru. Incongruența educației/viziunii asupra vieții a dus la astfel de incompatibilități, adesea exagerate. Suntem ființe inteligente, ergo adaptabile, ceea ce oferă majorității oportunitatea de a schimba paradigma. Nu toți avem o imaginație debordantă, dar cu toții o putem dezvolta și putem învăța de la ceilalți. Se poate construi o educație de succes și în școli și se pot construi și relații minunate interfamiliale, exersându-ne flexibilitatea și anulând etichetele. Orice dezavantaj/defect se poate metamorfoza într-un avantaj/calitate, dacă schimbi perspectiva.

Dascălul postmodern este într-o continuă metamorfoză, preocupat de anularea limitelor și expansiunea orizontului propriu pentru a îl putea dirija pe cel al elevului, entuziasmat și pasionat de profesia pe care o iubește și, dornic să schimbe lumea, știe că primăvara începe și cu o singură floare, atâta timp cât nu renunți. Perseverent, răbdător, empatic și ambițios, el construiește pentru un viitor demn de umanitate, ghidând elevul pentru a rămâne online în realitatea pe care se pregătește să o revoluționeze.

ProEtica- Revistă Culturală

ISSN 2734-8954 

ISSN-L 2734-8954


SCRIEȚI-NE

proeticarevista@gmail.com

Orar

Luni - Vineri

12:00 - 18:00

SÂMBĂTĂ

08:00 - 16:00

DUMINICĂ

Închis

Creat cu Webnode
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți