Educație ecologică pentru elevi
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
26.08.2022
Educație ecologică pentru elevi
Prof. inv. primar TUDOR LUMINIȚA
Școala Gimnazială Scorțoasa, jud. Buzău
"Să privim încă o dată pământul acesta drag pe care foşnesc plopii şi cântă ciocârlia, să-i arătăm mai mult decât oricând dragostea noastră...Să-i privim munţii şi păsările în noul de lumină ce s-a deschis asupra lui, să-l învăluim într-o dragoste mai adâncă şi mai fierbinte", spunea Geo Bogza în scrierile de mare încărcătură emoţională, cutreierând cărările acestei ţări binecuvântată de Dumnezeu.
Grija faţă de mediu trebuie să fie o componentă esenţială a dezvoltării morale, spirituale, sociale şi culturale, a generaţiilor actuale. Astăzi, mai mult ca oricând, se impune educarea tuturor cetăţenilor în spirit ecologic, în special a tinerei generaţii, deoarece aceasta va fi atât beneficiarul de mâine cât şi factorul de decizie.
Pentru a avea un stil de viaţă sănătos, elevii trebuie educaţi în spiritul unei atitudini pozitive faţă de mediul înconjurător în vederea formării unei conştiiţe civice şi a unui comportament participativ pentru însuşirea unor reguli cu caracter ecologic ce vizează asigurarea echilibrului dintre sănătatea individului, societăţii, a mediului.
Adevărata educaţie ecologică îşi va atinge scopul numai atunci când elevii - cetăţenii de mâine - vor fi convinşi de necesitatea ocrotirii naturii şi vor deveni factori activi în acţiunea de conciliere a omului cu natura. Conştientizând frumuseţea mediului local, promovând pitorescul zonei în care locuiesc, copiii vor înţelege utilitatea acţiunilor ecologice.
La vârsta şcolară mica, educaţia ecologică este la fel de importantă ca şi educaţia intelectuală, morală, estetică deoarece le transmite copiilor cunostinţe despre mediul înconjurător, le formează deprinderi de a ocroti şi proteja natura, atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul înconjurător.
Consider că şcoala are la îndemână multiple posibilităţi de realizare a unei bune pregătiri ecologice a copiilor care să se materializeze apoi în formarea unui comportament şi a unei culture ecologice.
Activităţi practico-aplicative realizate de elevi
Principalele activităţi desfăşurate de elevii în scopul formării la aceştia a unui comportament ecologic şi a unei conduite ecologice au avut caracter preponderent practic iar impactul a fost deosebit asupra elevilor, generând interes, evidenţiind creativitatea elevilor, implicarea, spiritul de echipă, competitivitatea.
Am desfăşurat activităţi educative ecologice, de voluntariat, precum şi activităţi de colectare selectiva a deşeurilor, dar şi activităţi de educare cu privire la ecologia şi protecţia mediului.
Cu ocazia "Zilei Pământului", sărbătorită pe 22 aprilie, am desfășurat activitatea " Să ocrotim natura!", activitate ce a constat în ecologizarea unor zone din localitate precum şi din incinta școlii.
O altă activitate a fost aceea în care elevii au plantat flori de primavară în spaţiile special destinate din grădina școlii.
În "Luna Pădurii" (15 Martie-15 Aprilie) am realizat, în parteneriat cu ROMSILVA, activitatea de împădurire " Padurea - Comoara verde!"
Toate activităţile desfăşurate de elevii au fost eficiente, plăcute, elevii au dat dovadă de multă implicare, seriozitate şi devotament în analiza şi mai ales în rezolvarea problemelor legate de poluarea mediului înconjurător. Elevii au avut posibilitatea să constate singuri dacă mediul este poluat sau nu, dacă şi cum se pot implica în protejarea acestuia şi putem spune: "cu o floare, se face primăvară!", dacă fiecare dintre noi acţionăm pentru a păstra calitatea mediului de viaţă.
BIBLIOGRAFIE
1. Dobrotă, C., Barna, A., 1996, "Educaţia ecologică
temelia unui mod de viaţă" I Profesorulmeditator, în Marcu A. (coord), Zilele
mediului pentru elevii clujeni,
Cluj-Napoca
2. Dobrota, C. si Barna, A., 1997, Modalitati de abordare a educatiei
ecologice, Tribuna Învăţământului, Bucureşti
3. Goron, A-M., 2014, Contribuţii la educarea ecologică a elevilor prin
activităţi formative special destinate la nivel gimnazial - Lucrare Metodico - Ştiinţifică
pentru obţinerea gradului didactic I, Coordonator ştiinţific: Conf. Univ. Dr.
Momeu Laura