Educaṭia STEM/STEAM
Educaṭia STEM/STEAM
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
01.05.2022
Educaṭia STEM/STEAM
Prof. înv. primar Axene Ionica
Scoala Gimnazialǎ "General Dumitru Dǎmǎceanu"
Cosmeşti, jud. Galaţi
În locul educației clasice, în care fiecare disciplină este studiată separat, o activitate STEAM/STEAM presupune o abordare concomitentă și aplicată a acestor 4-5 discipline.
STEM/STEAM este acronimul pentru Science, Technology, Engineering, Arts, Math (Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă și Matematică). Aceste activități STEM își propun să învețe copiii să facă o conexiune între ceea ce învață la materiile școlare și lumea înconjurătoare.
Activitățile se aseamănă cu experimentele științifice, însă aici nu este inclusă doar știința, ci și alte elemente din jurul copilului, stârnind astfel curiozitate și interes în a explora lumea înconjurătoare.
Scopul acestei abordări este de a crea un mediu de învățare în care copiii folosesc abilitățile din aceste 4 (sau 5) domenii pentru a rezolva probleme reale. Provocările educației STEM include ideea de lucru în echipă, de dialog, de punerea întrebărilor relevante, de căutarea informațiilor importante și de contextualizarea acestora în vederea descoperirii celor mai bune soluții. Elevii sunt încurajați să experimenteze cu obiecte din viața reală, să proiecteze și să reproiecteze produse noi. Implicarea în proiectele interdisciplinare permite elevilor să gândească.
Beneficiile educației STEM sunt deja cunoscute și acceptate de întreaga comunitate educațională. Să vedem care sunt aceste beneficii pentru copii:
- îmbunătățește creativitatea;
- sporește colaborarea în echipă;
- dezvoltă abilități de comunicare;
- îmbunătățesc abilitățile de gândire critică;
- sporește curiozitatea;
- îmbunătățiți abilitățile;
- explorează carierele STEM la vârste mici;
- stimulează învățarea social-emoțională.
Exemplu de proiect STREAM- Cunoaşterea mediului ,,Sarea''
Domeniile STREAM:
· Domeniul Știinṭe
- Sa identifice relații între corpuri în cadrul unor fenomene și procese;
- Să elaboreaze un plan propriu pentru realizarea unei investigații a mediului înconjurător;
- Să realizeze colecţii de mostre cu materiale naturale/prelucrate şi identifică caracteristicile;
- Să formuleze şi să prezinte concluzii pe baza rezultatelor investigației proprii;
Subiecte propuse: Ce este sarea?: Tipuri de sare- caracteristici;Utilizări: bucătărie, animale, industrie, inhalări de sare sau băi cu apă sărată; Dizolvarea şi condiţii de creştere a vitezei de dizolvare; Amestecuri şi separarea amestecurilor prin filtrare, decantare, dizolvare şi cristalizare experimente; Resurse de sare.
2. Domeniul Tehnologie
- Descrie etapele proceselor de extracṭie şi prelucrare a sării;
Subiecte propuse: Procedee tehnologice de obṭinere/prelucrare/ colorare a sării;
· Domeniul Inginerie
- Să identifice părțile componente ale utilajelor;
- Să explice modul de funcționare al acestora, având la bază explicațiile cadrului didactic;
- Să obṭină sare de baie având la bază instrucțiunile cadrului didactic;
Subiecte propuse: Studiu- utilaje/instrumente de obṭinere/prelucrare a sării; Realizare sticle cu sare de baie;
· Domeniul Arta
- Să realizeze lucrări artistice utilizând sarea, având la bază o serie de instrucțiuni.
Subiecte propuse: Desene- tehnica picturii cu sare;Pahare/sticle decorate cu sare;
· Domeniul Matematică
- Să măsoare cantităṭile de ingrediente din reṭeta scrisă utilizând unități de măsură pentru volumul lichidelor, masă și timp (multipli, submultipli);
- Să compună şi să rezolve probleme , având la bază cunoștințele anterioare;
Subiecte propuse: Reṭete diverse; Alcătuire şi rezolvare de probleme cu multipli şi submultiplii masei.
Bibliografie: https://maraandtom.ro/educatia-stem