Cum să devii dintr-un părinte bun un părinte inteligent
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
07.11.2022
Cum să devii din părinte bun
un părinte inteligent
Prof. înv. primar TUDOR LUMINIȚA
Școala Gimnazială Scorțoasa, jud. Buzău
Generatia actuala de parinti a vrut cumva sa compenseze lipsurile copilariei lor si a incercat sa dea copiilor ce aveau mai bun: cele mai frumoase jucarii, haine, plimbari, scoli, televizor si calculator. Altii le-au umplut timpul copiilor cu multe activitati educative precum invatarea limbilor straine, informatica, muzica. Intentia este excelenta, insa parintii nu au inteles ca televizorul, jucariile cumparate, internetul si excesul de activitati blocheaza copilaria, in care copilul are nevoie sa inventeze, sa infrunte riscuri, sa sufere deceptii, sa aiba timp de joaca si sa se bucure de viata.
Prin sistemul educational actual memoria copiilor este transformata intr-un depozit de informatie inutila, iar excesul acesteia blocheaza inteligenta copiilor si bucuria lor de a trai. Cea mai mare parte a informatiilor pe care le acumulam nu vor fi folosite niciodata. Numarul actual de scoli este mai mare decat in orice alta epoca, insa acestea nu produc persoane care gandesc, si nu e de mirare ca elevii au pierdut placerea de a invata.
Pe de alta parte, mediile de informare îi seduc cu stimuli rapizi, gata preparati, care ii transporta pe tineri, fara ca ei sa faca vreun efort, in mijlocul diverselor aventuri - sportive, de razboi, politice sau sentimentale. Bombardamentul acesta de stimuli care vin prin televiziune si internet actioneaza asupra subconstientului, marindu-le nevoia de placeri in viata reala. Astfel, in timp, ei nu mai gasesc placere in micii stimuli ai rutinei zilnice si vor cauta stimuli tot mai puternici, trebuind sa faca foarte multe lucruri pentru a avea putina placere.
Toate acestea genereaza personalitati fluctuante, instabile si
nemultumite.
Noi nu ii formam pe tineri, ci doar ii informam. Ei cunosc tot mai mult despre
lumea in care se afla, dar nu stiu mai nimic despre lumea lor interioara.
Educatia este tot mai lipsita de ingredientul emotional si produce tineri care
rareori stiu sa isi ceara iertare, sa isi recunoasca limitele sau sa se puna in
locul celorlalti.
Ce este de facut?
Dr. Augusto Cury vorbeste, in cartea sa "Parinti straluciti, profesori fascinanti", ca în ziua de azi nu ajunge sa fim parinti buni, ci trebuie sa devenim parinti inteligenti. Pentru aceasta vorbeste despre sapte deprinderi ale "parintilor buni" si cum trebuie transformate ele de catre "parintii inteligenti":
Parintii buni dau cadouri, parintii inteligenti daruiesc propria lor fiinta.
Parintii buni au grija sa satisfaca, in masura posibilitatilor lor economice, dorintele copiilor lor. Fac petreceri pentru aniversari, le cumpara pantofi, haine, produse electronice, organizeaza excursii. Parintii inteligenti dau copiilor ceva incomparabil mai valoros. Ceva ce nu se poate cumpara cu toti banii din lume: fiinta lor, povestea vietii lor, experientele lor, lacrimile lor, timpul lor. Parintii care le fac in permanenta daruri copiilor lor sunt pastrati in amintire doar pentru un moment. Parintii care se preocupa sa le daruiasca copiilor exemple si povestiri din viata lor raman de neuitat.
Parintii buni alimenteaza corpul, parintii inteligenti alimenteaza personalitatea.
Astazi, parintii buni cresc copii zbuciumati, instrainati, autoritari si angoasati, pentru ca societatea s-a transformat intr-o fabrica de stres. Parintii care nu-si invata copiii sa aiba o viziune critica asupra publicitatii, a emisiunilor de televiziune si a discriminarii sociale ii transforma intr-o prada usoara pentru sistemul acaparator. Pentru acest sistem, copilul vostru nu este o fiinta umana, ci un consumator. Pregatiti copilul pentru "a fi", caci lumea il va pregati pentru "a avea". Ajutati-va copiii sa nu fie sclavii problemelor lor.
A-ti surprinde copilul inseamna a spune lucruri la care ei nu se asteapta. De exemplu: copilul a ridicat glasul la voi. Se asteapta sa tipati si sa-l pedepsiti. Dar puteti incepe prin a tacea si a va relaxa, apoi puteti spune: "Nu ma asteptam sa ma superi in felul acesta. In ciuda durerii pe care mi-ai provocat-o, eu te iubesc si te respect mult". Apoi copilul trebuie lasat sa se gandeasca. Parintii buni spun: " Gresesti"; parintii inteligenti spun: "Ce parere ai despre comportamentul tau?", "Gandeste inainte sa reactionezi".
Parintii buni isi pregatesc copiii pentru aplauze, parintii inteligenti isi pregatesc copiii pentru esecuri.
Parintii buni educa inteligenta copiilor lor, parintii inteligenti
le educa sensibilitatea.
Stimulati-i pe copii sa aiba obiective, sa caute succesul in studiu, in munca,
in relatiile sociale, dar nu va opriti aici. Ajutati-i sa nu le fie teama de
insuccese. Nu exista podium fara infrangeri. Multi nu stralucesc in munca lor
pentru ca au renuntat in fata primelor obstacole, pentru ca nu au avut rabdare
sa suporte un "nu", pentru ca nu au avut indrazneala de a infrunta unele
critici, nici umilinta de a-si recunoaste greseala. Perseverenta este la fel de
importanta ca si capacitatile intelectuale. Pentru parintii inteligenti, a avea
succes nu inseamna a avea o viata fara greseli. De aceea sunt in stare sa spuna
copiilor lor: "Am gresit", "Scuza-ma", "Am nevoie de tine". Parintii care nu-si
cer scuze nu-si vor invata copiii cum sa abordeze aroganta.
Parintii buni vorbesc, parintii inteligenti dialogheaza ca niste prieteni
A sta de vorba inseamna a vorbi despre lumea care ne inconjoara, a dialoga inseamna a vorbi despre lumea in care suntem: a relata experiente, a impartasi ceea ce se afla ascuns in inima fiecaruia, a patrunde dincolo de cortina comportamentelor. Peste 50% din parinti n-au avut curajul de a dialoga cu copiii lor despre temerile, pierderile si frustrarile personale. Nu trebuie sa deveniti o jucarie in mana copilului, ci un prieten foarte bun. Adevarata autoritate si respectul solid se nasc din dialog. Dialogul este o perla ascunsa in inima. Ea este scumpa, pentru ca aurul si argintul n-o pot cumpara.
Parintii buni dau informatii, parintii inteligenti povestesc istorioare
Captati-va copiii prin inteligenta voastra, nu prin autoritate, bani sau putere. Stiti care este termometrul care indica daca sunteti agreabil? Imaginea pe care o au despre voi copiii si prietenii acestora. Daca le face placere sa fie in preajma voastra, ati trecut testul. Odata, una dintre fiicele mele a fost criticata pentru ca era o persoana simpla. Se simtea trista si respinsa. Dupa ce am auzit povestea ei, mi-am pus imaginatia la treaba si i-am spus urmatoarea pilda: unii prefera un soare frumos pictat intr-un tablou, altii prefera un soare real, chiar daca este acoperit cu nori. Am intrebat-o: ce soare preferi? A ales soarele real. Atunci, am adaugat, chiar daca unii oameni nu cred in soarele tau, el straluceste. Tu ai lumina proprie. Intr-o zi norii se vor risipi si oamenii te vor vedea. Sa nu-ti fie teama ca iti pierzi lumina.Parintii buni ofera oportunitati, parintii inteligenti nu renunta niciodata
Parintii inteligenti sunt semanatori de idei si nu controleaza viata copiilor lor. Ei seamana si asteapta ca semintele sa germineze. Pe timpul asteptarii poate sa apara mahnire, dar daca semintele sunt bune, vor incolti. Nimeni nu-si ia diploma in misiunea de a educa. Inainte, parintii erau autoritari; astazi sunt copiii. Invatati sa spuneti "nu" fara teama. Daca ei nu aud "nu" de la voi, nu vor fi pregatiti sa auda "nu" de la viata. Parintii nu trebuie sa cedeze in fata santajelor si presiunii copiilor. In caz contrar, emotia copiilor va deveni un balansoar: astazi sunt docili, maine explozivi. Trebuie stabilite clar ce aspecte pot fi negociabile. De exemplu, a merge la culcare noaptea tarziu in cursul saptamanii si a se trezi devreme pentru a invata este inacceptabil si prin urmare ne-negociabil. Traim vremuri grele. Parintii din toata lumea se simt pierduti. Cucerirea planetei sufletului copilului este mai compexa decat cucerirea planetei.
BIBLIOGRAFIE
1. Batog, M. Valenţe psihologice ale implicării parentale. In: Ziarul Univers Pedagogic Pro, Nr. 28 (676), 29 august, 2019, p. 5.
2. Bârlădeanu, C., Cenuşă, M., Chirilă, I. et al. Consilierea părinţilor - perspective europene. Erasmus: Stef, 2016. 174 p.
3. Cojocaru, A. Familia factor stimulativ al potenţialului creativ al copilului.
4. Goia, D., Andrei, A., Botnariuc, P. et al. Comunicarea profesori - părinţi în şcoli din medii dezavantajate. Rezultatele unui program formativ. Bucureşti: Editura Universitară, 2016. 85 p.