ANALIZA PROCESULUI DE ÎNVĂȚĂMÂNT DIN PERSPECTIVA PROIECTĂRII CURRICULARE
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
05.03.2022
ANALIZA PROCESULUI DE ÎNVĂȚĂMÂNT
DIN PERSPECTIVA PROIECTĂRII CURRICULARE
Prof.înv.primar Crăciun Daniela
Șc.Gimnazială "I.A.Bassarabescu"Ploiești
Abordarea curriculară a educației reprezintă o direcţie fundamentală de dezvoltare/evoluţie a educației determinată de cerințele epistemologice şi metodologice ale paradigmei curriculumului. Această paradigmă oferă o nouă modalitate de abordare a teoriei generale a educației.
Abordarea curriculară a educației poate sta la baza interpretării principalelor schimbări actuale de la nivelul sistemului şi al procesului de învățământ. Ea promovează o viziune globală și deschisă asupra educației. Ne concentrăm asupra a două direcții dominante, și anume: tendința de deschidere a sistemului de învățământ către comunitate și integrarea contextului nonformal și informal la nivelul proiectării, organizării și implementării curriculumului.
Educația nu mai poate fi concepută/realizată exclusiv în contextul social şi pedagogic oferit de clasa de elevi în sens tradiţional. Ea trebuie să integreze contextul nonformal (ca valorificare a resurselor sale de formare) şi informal (ca determinări sociale, culturale, personale şi tehnologice ale societăţii postmoderne) într-un tot unitar complex cu efecte formative maxime.
Acest lucru se realizează prin conștientizarea importanței mediului extern școlii în formarea și dezvoltarea personalității, dar și prin intervenția educativă la nivelul tuturor formelor de organizare socială a educației (formală-nonformală-informală). Aceste schimbări conduc la crearea mediilor educaţionale extinse ce presupun convergenţa influenţelor educaţionale în direcția atingerii idealului educaţional al societăţii.
Abordarea curriculară a procesului de învăţământ presupune proiectarea interdependenţelor dintre elementele componente ale activităţii didactice: obiective - conţinuturi - metodologie - evaluare. Aceste interdependenţe angajează realizarea unui învăţământ prioritar formativ bazat integral pe resursele de (auto)instruire şi de (auto)-educaţie ale fiecărui elev.
Proiectarea curriculară consemnează saltul de la structura de organizare bazată pe conţinuturi definite explicit("ce învăţăm?") la structura de organizare orientată valoric prin intermediul unor obiective şi metodologiiexplicite şi implicite ("cum învăţăm?'"), cu efecte macrostructurale (plan de învăţământ elaborat la nivel desistem) şi microstructurale (programe şi manuale şcolare elaborate la nivel de proces), asumate la scară psihosocială.
Principiile
modelului de proiectare curriculară au fost lansate, deja. cu peste două
decenii în urmă si anume:
A) Principiul analizei necesităţilor
societăţii urmăreşte definitivarea competenţelor funcţionale ale procesului
deînvăţământ care reflectă finalităţile macrostructurale ale sistemului
educaţional;
B) Principiul analizei necesităţilor
elevilor/studenţilor urmăreşte definitivarea obiectivelor pedagogice
aleactivităţii didactice/educative care reflectă finalităţile microstructurale
ale procesului de învăţământ;
C) Principiul analizei conţinutului
instruirii urmăreşte definitivarea programelor şcolare/universitare bazate
pecunoştinţe şi capacităţi esenţiale (cultura generală) şi de specialitate
(cultura de profil şi profesională), careasigură "ceea ce trebuie să ştie toţi
membrii societăţii şi ceea ce va fi rezervat specialiştilor".
Proiectarea curriculară, concepută de R.W.Tyler,
implică "un program educaţional" cu acţiuni dezvoltate pedagogic în direcţia
perfecţionării continue a activităţii de instruire:
a) selecţionarea şi definirea obiectivelor învăţării (learning objectives) în calitate
de obiective pedagogice ale procesului de învăţământ:
b) selecţionarea şi crearea experienţelor de învăţare, adecvate obiectivelor
pedagogice, în calitate de conţinuturi cu resurse formative maxime;
c)organizarea experienţelor de învăţare la niveluri formative superioare prin
metodologii adecvate obiectivelor şiconţinuturi lor selecţionate;
d) organizarea acţiunii de evaluare a rezultatelor activităţii de instruire
realizată -conform criteriilor definite la nivelul obiectivelor pedagogice
asumate, valorificate/valorificabile, în termeni de"revizuiri dezirabile".
Modelul de proiectare curriculară dezvoltat la nivelul didacticii postmoderne este centrat asupra obiectivelor activităţii de educaţie/instrucţie. Prioritară devine corespondenţa pedagogică angajată la nivelul activităţii didactice, concepută simultan ca activitate de predare-învăţare-evaluare.
Analiza procesului de învăţământ din perspectiva curriculară evidenţiază corelaţia existentă între proiectarea curriculară a instruirii şi formarea-dezvoltarea personalităţii elevului. Se valorifică noţiunea de tehnologie didactică la nivelul sensului sau original de construcţie globală care asigur eficientizarea demersului instructiv/educativ prin alegerea conţinuturilor, strategiilor de predare-învăţare-evaluare şi a formelor de organizare a activităţii în concordanţa permanentă cu obiectivele generale, specifice şi concrete asumate la nivel instituţional.
Concluzionând putem spune că dezvoltarea curriculară a proiectării pedagogice impune angajarea unei demers global, asumat la nivel de politică a educaţiei. Această viziune conferă proiectării curriculare o perspectivă de dezvoltare globală, integratoare. Criteriile angajate, deschise în direcţia reformei şi a managementului educaţiei, asigură consistenţa activităţii de planificare-programare a conţinutului instruirii/educaţiei la nivelul liniei de continuitate pedagogică existentă între finalităţile macrostructurale ale sistemului şi finalităţile microstructurale ale procesului de învăţământ.
Bibliografie:
- Al.Crişan, Revista de pedagogie, nr.3-4/1994, Curriculum si dezvoltare curriculara, Ed "Vasile Goldiş" University Press, Arad, 2013;
- Luminiţa Catană, Curriculum şi didactică. Elemente inovative actuale, Ed "Vasile Goldiş" University Press, Arad, 2013;
- Creţu, C. Curriculum diferenţat şi personalizat, Editura Polirom, Iaşi , 1998;
- Potolea, D., Conceptualizarea curriculumului, o abordare multidimensională în Păun,E, Potolea, D., Pedagogie. Fundamentări teoretice şi demersuri aplicative, Ed.Polirom, Iaşi, 2002