Acceptarea diversității
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
18.02.2022
Acceptarea diversității
Chirilă Gina, Școala Gimnazială Nr. 1, com. Matca, jud. Galaţi
Atelier de lucru: ACCEPTĂ-MĂ AȘA CUM SUNT!
Obiective:
- Perceperea diferențelor dintre indivizi drept naturale și benefice;
- Educarea empatiei față de persoanele cu deficiențe.
Grup țintă: 20 de elevi de clasa a IV-a
Resurse temporale: 60 min.
Resurse materiale: eșarfă, căști antiphon, laptop, video-proiector, fișe de lucru, flip-chart, marker, carioci
Scenariul activității:
☻Elevii ascultă povestea ,,Băiatul cu doi ochi" și privesc pe ecranul video-proiectorului imaginile care o însoțesc.
,, Trăiau intr-un loc departe de lume, in armonie cu natura si unii cu alţii un popor de ciclopi. Erau familii cu numeroşi copii, părinţii ingijeau copiii cu multa dragoste şi devotement, iar copiii erau tare harnici şi ascultători. Toti erau respectosi unii cu ceilalţi si aveau un lucru in comun - un singur ochi. Ochiul din mijlocul frunţii ii ajuta sa vadă cu agerime departe in zare, să zărească pericolele care s-ar putea ivi. Intr-o zi obişnuită, intr-o familie numeroasa se mai născu un copil. Bucuria nasterii lui se stinse cu amărăciune cand părinţii zăriră cum că fiul lor mult asteptat avea....doi ochi, de-o parte si de alta a nasului. Ce se intamplase?..nimeni nu stia, au incercat părinţii copilului sa-l trateze pe copil la fel de fel de oameni, dar raspunsul la intrebarea de mai sus, nu se gasise. Nimeni nu stia cum aparuse un asa copil cu doi ochi in loc de unul. Cu timpul, părinţii au ajuns sa se obisnuiasca cu infăţişarea bizară a copilului si au acceptat-o cu strângere de inimă. Apoi si-au dat seama că, spre deosebire de altii copii sau de ceilalti ciclopi, fiul lor vedea mai bine atat ziua cat si noaptea, vedea mai multe lucruri in acelasi timp decat ei. Se putea juca fara sa cada atat de des ca restul copiilor ciclopi si chiar a inceput sa vorbeasca mai repede ca ei. Mai mult, copilul crescând s-a aratat tare indemanatic si priceput la a confectiona fel de fel de lucrusoare, care vandute sporeau bunastarea familiei.. Părinţii erau tare mandrii de fiul lor, iar ceea ce la naştere reprezentase o infirmitate, mai târziu s-a dovedit a fi un lucru special."
☻ Elevilor li se propune să răspundă la următoarele întrebări:
- Cum v-ați fi simțit în locul băiatului cu doi ochi pe planeta ciclopilor?
- Ce dificultăți a întâmpinat băiețelul? De ce?
- Cum ați vrea să fiți tratați dacă ați fi diferiți de ceilalți locuitori ai planetei?
- Cum credeți că ar trebui să fie tratați copiii cu deficiențe?
☻Exercițiul 1- ,, Căștile" (deficiență de auz)
Unui copil i se pun pe urechi niște căști antifon. Acesta nu aude sunetele din jurul lui. Restul colegilor stau în spatele lui și-i spun să execute anumite ordine(ex. să șteargă table, să pună pe masă anumite obiecte, ș.a.), apoi vin în fața lui, repetând cerințele. Cadrul didactic cere copiilor să se facă înteleși, pronunțând clar cuvintele, apoi folosind gesturi.
☻Elevii exersează posibilitatea de a comunica cu persoane care aud foarte puțin sau deloc.
☻ Cadrul didactic propune elevilor ca fiecare să-și imagineze că este o persoană cu un anumit tip de dizabilitate(vizuală, auditivă, motorie) și să scrie un mesaj adresat familiei, școlii societății.
☻Elevii realizează, folosind doar desene, un afiș/poster cu tema: ,,O școală pentru toți".
☻Alege și motivează! - Elevii citesc o lista cu modalități de a lega o prietenie cu un copil cu dizabilități. Aleg un enunț din listă și motivează alegerea făcută.
CUM SĂ FII PRIETEN CU UN COPIL CU DIZABILITĂȚI
1.Găseşte interese comune! Va fi mult mai uşor să vorbiţi despre ceva sau să vă împărtăşiţi preferinţele.
2. Fii răbdător! Aminteşte-ţi că prietenul tău cu dizabilități are nevoie de mai mult timp pentru a răspunde decât alţi copii. Nu înseamnă că el/ea nu este interesat.
3. Comunică într-o manieră clară! Vorbeşte cu o viteză şi un volum rezonabile. Ar putea fi de ajutor să foloseşti propoziţii scurte. Foloseşte de asemenea gesturi, imagini şi expresii faciale care să vă ajute să comunicaţi.
4. Ia-i apărarea! Dacă vezi pe cineva că îl tachinează sau îl abuzează fizic pe un copil cu dizabilități, ia atitudine.
5.Nu te teme! Prietenul tău este un copil ca şi tine care are nevoie de ajutor. Acceptă-i diferenţele şi respectă-i punctele forte aşa cum a-i face-o pentru orice alt prieten.
6.Tratează-l ca pe orice altă persoană! Vorbeşte cu el ca şi cum a-i face-o cu oricare dintre prietenii tăi. Nu fi prea formal şi nu-i vorbi ca unui copil mic.
7. Nu-l ignora chiar dacă tu crezi că nu te bagă în seamă!
8. Fă-ţi timp să-l saluţi de fiecare dată când te întâlneşti cu el! Chiar dacă te grăbeşti sau treci pe lângă el pe coridor, e frumos să-l saluţi.
9. Lucrează cu el şi încearcă să-l ajuţi să înveţe! Acest lucru te va face să te simţi bine şi îl va ajuta şi pe el.
10.Apreciază-l! Poţi să aclami, să-i spui "bate palma"sau pur şi simplu "grozav", pentru că îi place să fie lăudat.
Debriefing: Realizarea unui ciorchine care să cuprindă beneficiile relaționării copiilor tipici cu cei cu dizabilități ( creşterea stimei de sine, dezvoltarea abilităţilor sociale, dezvoltarea toleranţei şi a răbdării, dezvoltarea unor principii etice şi morale puternice ș.a.)
Rezultate obținute: sensibilizarea elevilor față de integrarea copiilor cu dizabilități, atitudini corecte în relatiile cu colegii cu dizabilități, crearea unor legaturi de prietenie.
BIBLIOGRAFIE:
- Banea, S., Morărașu, V., (2009). Ghid de resurse practice pentru activitatea de consiliere și orientare a elevilor;
- Chîlnicean, L., (2017). Dizabilitatea pe înțelesul copiilor, mini-ghid de informare prin joc și învățare;
- www. didactic.ro.