ABANDONUL ȘCOLAR
ProEtica- Revistă Culturală
ISSN 2734-8954
ISSN-L 2734-8954
02.07.2021
ABANDONUL ȘCOLAR
Parteneriatul-metodă eficientă de prevenire
Manolache Alexandra
Grădinița cu Program Prelungit Nr.2 Focșani
O educaţie adevărată,
reală se fundamentează în familie, apoi ea se continuă în grădiniţă şi şcoală
prin intermediul cadrelor didactice. În primul rând, ea se realizează prin
puterea exemplului. O bună intervenţie a cadrului didactic prin însuşi procesul
educativ pe care îl desfăşoară cu copiii poate constitui un mijloc de prevenire
a abandonului şcolar, care a devenit din ce în ce mai frecvent.
Abandonul şcolar constă în decizia de a întrerupe parcursul şcolar, înainte
de finalizarea unui anumit nivel de învăţământ. Există definiţii ale
abandonului şcolar care îl asociază părăsirii timpurii a unui parcurs educativ,
înainte de obţinerea unei diplome.
La nivelul sistemului românesc de învăţământ, elevii sunt declaraţi în
abandon şcolar şi scoşi din evidenţele şcolare după trei ani de la renunţarea
la frecventarea studiilor (conform ROFUIP 2005), perioadă în care elevul are
timp să-şi reia şi continue studiile. Pe de altă parte, indicatorul folosit la
nivel naţional pentru a avea o imagine asupra acestui fenomen, prezentat anual
în raportul cu privire la Starea sistemului naţional de învăţământ, este
determinat pe baza metodei intrare - ieşire, conform metodologiei Instutului
Naţional de Statistică (INS).
Abandonul școlar și părăsirea timpurie a sistemului de educație reprezintă
fenomene distincte; primul se referă la elevii care renunță să mai frecventeze
școala (într-un anumit nivel de învățământ), în timp ce al doilea se referă la
tinerii dintr-o anumită grupă de vârstă (18-24 de ani) care au părăsit sistemul
de educație înainte de a finaliza învățământul obligatoriu și care nu au urmat
ulterior un program de formare profesională continuă/calificare (Institutul de
Ştiinţe ale Educaţiei, 2011, Copiii care nu merg la şcoală)
Prevenirea abandonului școlar constă în ansamblul de măsuri în domeniul
educaţiei, a condiţiilor socio-economice, de utilizare a timpului liber, de
facilitare a comunicării, de modelare a comportamentului, de ameliorare a
condiţiilor de mediu, luat în scopul diminuării (înlăturării) factorilor de
risc şi de întărire a factorilor de protecţie.
Abandonul şcolar reprezintă
conduita deviantă, cu incidenţă majoră asupra integrării
socio-profesionale a elevilor, care constă
în încetarea frecventării cursurilor şcolii, părăsirea
sistemului educativ, indiferent de nivelul la
care s-a juns, înaintea obţinerii unei
calificări sau pregătiri profesionale complete
sau înaintea încheierii ciclului de studiu început. În orice societate, rata abandonului şcolar reprezintă un indicator al eficienţei sistemului de învăţământ, astfel încât,
dacă indicele de abandon este mai mare
atunci sistemul şcolar respective este inefficient
.
La prevenirea abandonului școlar contribuie atât cadrul didactic/
învățătorul/dirigintele clasei cât și
consilierul instituției. O modalitate de prevenire a absenteismului
îndelungat ar putea fi un parteneriat școală-familie-consilier școlar. Acest parteneriat ar putea cuprinde teme adaptate vârstei și
nevoile elevilor în conformitate cu nevoia de a clădi o relație cât mai solidă
între părinte și elev. Acest parteneriat se va desfășura după un plan organizat
și planificat de cadrul didactic. Responsabilitatea cadrului didactic este
de include în acest plan toate nevoile
și lipsurile elevilor de la clasa respectivă. Consilierul școlar poate urmări
evoluția fiecărui elev și părinte și
consemnează toate schimbările apărute într-o grilă de observație. La finalul anului
școlar se va identifica progresul sau
regresul relațiilor dintre părinți și copii lor, astfel se vom afla dacă metoda
folosită a dat randament sau nu în relație.
Consider că relația dintre părințe și copil este foarte importantă la
vârstele adolescentine. Această relație trebuie să fie și să devină din ce în
ce mai strânsă pentru binele adolescentului dar și a părintelui care se simte
mai împăcat.
BIBLIOGRAFIE:
1.
Moisin, Anton, Arta educării copiilor
şi adolescenţilor în familie şi în şcoală, Editura Didactică şi
Pedagogică, Bucureşti, 2007
2. Tatu, Cornelia, Suport de curs: Consiliere şcolară (2009)